lauantaina, helmikuuta 25, 2006

Blogin Index

Viidenlaista verkostomarkkinointia
  1. Nettipyramidit ja ketjukirjeet
    1. Ponzi-huijaukset
  2. Suuret puhallukset
  3. Ihmeidentekijät
  4. Saippuakauppiaat
  5. Kodin hengettäret
Argumentit verkostomarkkinoinnin puolesta
  1. Edullinen markkinointitapa
  2. Franchise-yrittäjyyttä
  3. Sillä nyt vain tienaa
  4. Siitä saa niin paljon
  5. Aivan uusi / jo hyväksi havaittu juttu
  6. Coca Colan ja Stanfordin harrastus
  7. Kaikilla on mahdollisuus
  8. Kaikki ovat verkostoja
  9. Eihän tämä ole verkostomarkkinointia
Argumentit verkostomarkkinointia vastaan
  1. Tehotonta
  2. Kannattamatonta
  3. Laitonta
  4. Moraalitonta
Verkostomarkkinointi ja lainsäädäntö

PyramidipelitKuluttajansuoja
Markkinointi ja lainsäädäntö
  • Osa I: Markkinaoikeus ja sopimaton menettely
  • Osa II: Markkinointirikos
  • Osa III: Kiskonta ja petos
Edustajan oikeudet ja velvollisuudet
  • Osa I: Kauppaedustajia koskeva lainsäädäntö
  • Osa II: Edustajan vastuu myyjänä
Verkostomarkkinoinnin ongelma
Aspekteja verkostomarkkinoinnista

Kasvun ongelma
Mielenhallinta
Värväys ja sen keinot
Muuta asiaa

Ajankohtaista

Eri verkostoja ja pyramidipelejä

Amway
Winclub / Wincapita
Agel
World Games Inc. (WGI, Aspiritus)
Network Investment Oy (NWI), Osuma OySeven International Ab
ACN Finland
Netfonet
Move Networks Oy
  • Move Networks Oy:n vastaukset kysymyksiimme:
  1. Movea koskevat rikosepäilyt ja kuluttajansuojakysymykset
  2. Moven värväystoiminta ja palkkiojärjestelmä
  3. Moven lähiyritykset ja yhteistyökumppanit
  4. Lyhyet kommentit Moven vastauksiin

Tähän kirjoitukseen voi kommentiksi lisätä koko blogia koskevia kommentteja ja ehdotuksia. Vaikka kyseessä onkin kotisivu eikä verkkojulkaisu, kirjoituksia koskevat vastineet tai oikaisupyynnöt voi lähettää kommentteina ko. kirjoitukseen.

mursism@gmail.com

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tuohon pyramidi verkotomarkkinoijien joukkoon liittäisin vielä myös Suomessa jo yleisen Amway ketjumarkkinoinnin. Värväys on siihenkin juuri samanlaista kuin tämän sivuston esimerkeissä.

Piste- ja bonusjärjestelmä on erittäin epäselvä ja mukaan houkuttelu perustuu täysin epärealistisiin ansainta-esimerkkeihin. Vaikka Amway väittää, ettei se ole tällaista "pyramidi" liiketoimintaa, joka on laissakin kielletty, sitä sen toiminta kuitenkin todellisuudessa on. Amway väittää, että ansainta ei perustu uusien jäsenten hankintaan. Totta, sillä tuloja saa vasta, kun on ensin hankkinut uusia markkinoijia, ja he (ja sitä seuraavien tasojen myyjät) vielä sen lisäksi ostavat suuren määrän Amway-tuotteita. Miten suuren, siihen ei selvää vastausta saanut. Myytävien määrien tulisi olla todella suuria, jotta luvatusta 30% katteesta kulujen ja verojen jälkeen jäisi käteen yhtään mitään tuloja.

Värväys-tilanteessa annetaan kyllä hurja määrä tietoja, mutta kysymyksiin ei saa vastauksia. Ja jos on yhtään tarkkaavainen, huomaa että logiikka pettää pahasti. Hienoja kaavioita ja prosenttilaskuja, joilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Verrataan toisiinsa omenoita ja päärynöitä ja saadaan tulokseksi vielä jotakin muuta. Sen verran huijauksen makua, että harmittaa niiden puolesta, jotka uskovat.

Toki lainvalvojatkin voisivat olla tarkkaavaisempia, jotta tällainen hyväksikäyttö ei olisi ihan niin helppoa.

Anonyymi kirjoitti...

Elisa huijaa vanhoja asiakkaitaan

Elisan puhelinmyyjä onnistui retkuttamaan vaimon 12 kk vanhan puhelinliittymän Iltaetusopimuksella v 2005 ja vielä jatkamaan samaa sopimusta viimesyksynä. Nyt on epäselvää, milloinka sopimus olisi irtisanottava. Elisa-onnile-palveluun ei ole merkitty sopimuksen alkamispäivää, mikä hankaloittaa oikea-aikaisen irtisanomisen tekemistä. Sopimuksen muutoksesta ei tullut koskaan kirjallista vahvistusta.
Tämä höpläytys jäi vaivaamaan aika pahasti hampaankoloon. Miten kannattaisi edetä?

Anonyymi kirjoitti...

Mielenkiintoinen juttu Amwayn omasta blogista, UK:ssa kauppaministeriö (tjsp) on iskenyt kiinni ja oikeusjuttua ennakoiden Amway on keskeyttänyt uusien jäsenten rekisteröimisen ja aloitusmaksujen keräämisen ja kieltänyt ulkopuolisten "työkalujen" ja seminaarien myynnin:

http://amwaynews.alticorblogs.com/2007/05/24/you-asked-for-it/

Anonyymi kirjoitti...

Mikäs tämä Agel "vitamiini" verkosto oikein on? http://www.agel.com/
Onko kukaan perillä toiminnasta?

Anonyymi kirjoitti...

Agel on erittäin hyvä esimerkki pyramidista. Minut yritettiin saada hommaan mukaan, vaikka esitin kohteliaita kommentteja elämäntilanteestani ja siitä, että olen nykyiseen tilanteeseeni erittäin tyytyväinen. Petterin PP-esitys oli erittäin kuvaava.
Agelin ympärillä on verkosto, he kokoontuvat Sokos Hotel Pasilassa ja verkoston jäsenten kodeissa. Tapahtumat ovat maksullisia.
Olin esittelyssä mukana, jossa verkostossa juuri aloittanut tyyppi, joka ei esitellyt edes nimeään hehkutti, että meillä on materiaali valmiina, ei tarvitse puhua ketään ympäri vaan annetaan vain materiaali ja homma on sillä selvä. Viesti oli selvä: me haluamme uusia jäseniä.
Verkosto panostaa hyviin puhujiin, jotka puhumalla saavat ihmiset uskomaan ties mihin paskaan.
Kahden tunnin aikana hehkutettiin myös risteilyjä, BibBangia, johon tulee "SUURIA NIMIÄ" USA:sta.
Mielestäni toiminta täyttää rikolliset merkit.
Olen erittäin tyytyväinen vakituiseen työpaikkaani ja vakituisiin tuloihini, ja kuten Petteri esityksessään kehotti; Pidä kiinni rahoistasi, niin sen todellakin aion edelleenkin tehdä.

Olli kirjoitti...

Kun tutkit verkostomarkkinointia, miten tiedät keneltä kannattaa ottaa neuvoja?

Ennen kuin alat lukemaan, mieti hetki ja vastaa kysymykseen ”Keneltä pitäisi ottaa neuvoja?”

On kolmen tyyppisiä henkilöitä: Ne, jotka eivät ole koskaan tehneet verkostomarkkinointia, ne jotka ovat tehneet ja epäonnistuneet, ja ne jotka ovat tehneet ja menestyneet alalla. Huomio: Lähteet sisältävät sekä kirjoitettua että puhuttua materiaalia.

1. Henkilöt, jotka eivät ole koskaan tehneet sitä mistä puhuvat tai kirjoittavat.
Sanoma- ja aikakausilehti- sekä televisio-toimittajat ovat harvoin tehneet sitä mistä kirjoittavat tai puhuvat – heidän informaationsa tulee usein kuulopuheesta ja on yleensä ulkopuolisen ihmisen tarkastelua aiheesta. Lakimiehet ja professorit antavat usein neuvoja asioissa, joita he eivät ole koskaan kokeilleet itse. Suurin osa kirjoista kaupoissa on kirjailijoilta, jotka eivät ole tehneet sitä mistä kirjoittavat. He pystyvät kirjoittamaan tai puhumaan siitä, mutta eivät ole itse koskaan menestyneet alalla.

Heidän neuvonsa ovat harvoin päteviä, koska ne perustuvat kirjoittajan ajatuksiin, toisen ihmisen mielipiteeseen tai kuulopuheeseen. Ongelma ilmenee silloin kun kirjailija toistaa yksinkertaisesti jotain mitä hän on kuullut mediassa keskusteltavan. Silloin on jo kaksi tasoa henkilöitä, jotka eivät tee sitä mistä kirjoittavat, mutta luulevat tietävänsä jotakin aiheesta. Kirjailijat, jotka eivät ole koskaan tehneet sitä mistä kirjoittavat tai jotka eivät ole koskaan menestyneet siinä, eivät todennäköisesti osaa painottaa tärkeitä asioita aiheesta! Voit aina tunnistaa kirjoittajat, jotka eivät ole koskaan tehneet alaa, koska heidän kirjoituksensa poikkeavat osittain aiheesta.

Esimerkiksi luin kerran nettiartikkelin, joka väitti, että verkostomarkkinoinnissa menestyminen on matemaattisesti mahdotonta. Se on sama kuin väittäisi, että on tieteellisesti mahdotonta, ettei kimalainen pystyisi lentämään. Onko hänen väittämänsä perustunut todellisuuteen? Vanhin verkostomarkkinointiyritys kasvaa edelleenkin!

2. Henkilöt, jotka ovat epäonnistuneet siinä mistä kirjoittavat tai puhuvat
Kun joku on epäonnistunut siinä mistä puhuu tai kirjoittaa on yleistä, että he ovat kriittisiä (taipuvaisia löytämään epäkohtia) aiheelle ja niille jotka tekevät sitä. Miksi? Koska jokin kohta verkostomarkkinoinnissa on todellinen mysteeri heille ja he tuntevat itsensä vajavaisiksi. He eivät ilmeisestikään pystyneet ymmärtämään jotakin kohtaa siinä - muutoin he eivät olisi epäonnistuneet!

Ajattele esimerkiksi henkilöä joka halusi olla kiinteistösijoittaja, mutta epäonnistui siinä. Hän tulee projisoimaan hänen negatiivisen kokemuksensa siihen mitä hän ikinä kirjoittaakaan tai sanookaan siitä bisneksestä. Hän tulee yleensä kirjoittamaan siitä mikä on "vaikeaa", "väärin" tai "vaarallista" kiinteistösijoittamisessa. Miksi? Koska hän ei koskaan ymmärtänyt sitä ja joku joka menestyy siinä todistaa hänen riittämättömyytensä kiinteistösijoittamisessa. Hänen pahin painajaisensa on, että ihmiset menestyvät kiinteistöalalla. Hänen negatiivisuutensa voi keskittyä kiinteistösijoittamisessa näkökantaan joka aiheutti hänen epäonnistumisensa, mutta usein hän ei tiedä miksi hän epäonnistui, joten hän yrittää tehdä KAIKEN kiinteistösijoittamisessa vääräksi – sisältäen myös kaikki ne ihmiset jotka tekevät kiinteistöbisnestä. Ja tämä voi olla erittäin laajaa käyttäytymistä - henkilö joka epäonnistui jalkapallossa voi yrittää estää lapsiansa harrastamasta mitään urheilulajia.

Varoitus: jokaisessa asiassa missä on enemmän ihmisiä, jotka ovat epäonnistuneet kuin ihmisiä jotka ovat onnistuneet, tulet löytämään enemmän negatiivista kuin positiivista informaatiota.

Älä ota neuvoja niiltä henkilöiltä, jotka ovat epäonnistuneet siinä mistä puhuvat tai kirjoittavat - he ovat harmistuneita eivätkä halua, että sinä onnistut siinä missä he epäonnistuivat. Muiden menestyminen vain todistaa heidän riittämättömyytensä. He voivat väittää, että he "vain haluavat suojella sinua", mutta todellisuudessa, he haluavat ainoastaan suojella itseään epäonnistumisen tunteelta estäessään sinua yrittämästä ja menestymästä.

3. Henkilöt, jotka ovat menestyneet siinä mistä puhuvat tai kirjoittavat.
Jos henkilö on menestynyt siinä mistä hän puhuu tai kirjoittaa, hänen tekstinsä on arvokasta materiaalia sinulle ja heidän neuvonsa ovat kannattavia. He tietävät mikä on tärkeää ja mikä on vähemmän tärkeää aiheessa.

Huomaa myös, että on suuri ero siinä, että ihminen on menestyneesti tehnyt jotakin, kuin hän on ainoastaan "opiskellut ahkerasti" aihetta.

Vain se, että henkilö on opiskellut aihetta, ei tarkoita että hän pystyy tekemään sitä menestyksellisesti. Parturi voi opiskella kaiken hiuksista, mutta se ei tarkoita, että hän osaisi leikata asiakkaan tukan tämän halun mukaisesti. Psykiatri on saattanut kuunnella opettajiaan ja lukea kaikki tarvittavat kirjat sekä päästä läpi kaikki vaiheet päästäkseen psykiatriksi, mutta osaako hän auttaa toista ihmistä hänen ongelmissaan? Jos hän ei pysty, älä ota häneltä neuvoja! Oppilas, joka on suorittanut opiskelut jostakin aiheesta, todistaa vain sen, että hän voi olla menestyneesti oppilas. Hän ei ole todistanut, että hän osaa työskennellä aiheen parissa.

Henkilö, jolta sinun pitäisi ottaa neuvoja asiassa, johon etsit vastauksia, on se, jolla on jo tuloksia, jotka sinä haluat saavuttaa. Jos haluat epäonnistua, ota neuvoja niiltä jotka ovat epäonnistuneet; jos haluat onnistua, ota neuvoja vastaan niiltä, jotka ovat jo menestyneet.

Suomennettu sivulta www.firstclassmlm.com