perjantaina, syyskuuta 15, 2006

Rikollisuus ja verkostomarkkinointi

Verkostomarkkinoinnin ammattilaisten tapana tuntuu olevan uhkailu sekä oikeustoimilla että väkivallalla. Tätä on tapahtunut runsain mitoin myös Suomessa. Lukuisille keskustelupalstojen kirjoittajille on tullut varsinkin viime kuukausien aikana sellaisia viestejä, joiden mukaan kirjoittajista on tehty rikosilmoitus. Yleensä tällaiset ilmoitukset ja uhkaukset eivät johda mihinkään. Verkostomarkkinointia kritisoidaan joka puolella maailmaa samoista syistä, eikä tuollaisessa kritiikissä ole mitään laitonta eikä mitään moraalitonta, kun se perustuu totuuteen eikä siinä pyritä loukkaamaan kenenkään yksityiselämää.

Jokainen oikeudentuntoinen ja -tajuinen ihminen tämän kyllä ymmärtää. Totuus voi vahingoittaa vain valehtelijaa.

Samoin on laita väkivallalla uhkailun. Jos argumentaatio ei suju, jos kriitikoille ei pärjää, jos tuntee jäävänsä alakynteen, jos kaikki sanottava on herjausta tai typerien korttien heittelyä – mistä tämä kertoo? Voisiko se kertoa siitä, että kaikesta huolimatta ei olekaan oikeassa? Voisiko olla, että omia käsityksiä pitäisi korjata? Voisiko kritiikin tuolloin pyrkiäkin ottamaan vakavasti ja vastaamaan siihen asiallisesti? Voisiko tuota mahdollisuutta harkita, vai onko parasta vain pyrkiä pätkimään kriitikkoa turpaan?

Näköjään joidenkin mielestä on todella parasta ryhtyä rikokseen. Helsingissä 9.9.2006 sattuneessa välikohtauksessa joukko verkostomarkkinointiin liittyviä miehiä suunnitelmallisesti ja vakaalla harkinnalla tunkeutui luvatta yksityiseen ja suljettuun kokoukseen, jonka osallistujien joukossa oli verkostomarkkinointia julkisuudessa kritisoineita henkilöitä. Tunkeutujat uhkasivat ja kuvasivat kokoustilassa olleita sekä pahoinpitelivät useita heistä. Petteri Haipolan kuvauksen tapahtumista voi lukea tältä sivulta. Jutun asianomistajat ovat tehneet tapahtuneesta rikosilmoituksen, ja tunkeutujien toiminta täyttää todennäköisesti lukuisien rikosten tunnusmerkit.

Hyökkääjät olivat erään suomalaisen verkostomarkkinointiyrityksen johtoa sekä edustajia.

On selvää, että tällainen toiminta antaa vain kirkkaan osoituksen siitä, kuinka verkostomarkkinointi on epämääräistä, monissa suhteissa lain rajoilla häilyvää toimintaa, joka tässä muistuttaa lähinnä järjestäytynyttä rikollisuutta. Voiko enää sanoa, että on kyse liiketoiminnasta, kun toisten kunniaan, vapauteen, henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja terveyteen kohdistuvilla rikoksilla ja niillä uhkailulla pyritään vaientamaan asiallista kritiikkiä esittäneet äänet?

Hyvät verkostomarkkinoijat, pyydän teitä kaikessa ystävällisyydessä hetken tosissaan miettimään tätä. Oletteko ihan varmoja, että tällaista on se toiminta, johon ajattelitte liittyvänne ja jossa aiotte pysyä mukana? Haluatteko todella omalla työllänne tukea tällaista toimintaa ja sen johtajia? Onko tämä nyt se vastike, jonka rahoillenne ja ajallenne verkostomarkkinoinnilta halusitte?

Moraalisten näkökohtien ohella kaikkien kriitikoiden yhteinen sanoma on tämä: verkostomarkkinointi ei yksittäiselle edustajalle kerta kaikkiaan kannata. Tämä on todistettu mitä yksinkertaisimmin ja monimutkaisimmin, yleisesti ja yksittäistapauksissa, pyramidi pohjansa päällä ja kärjelleen käännettynä. Jos toiminta ei kannata – jos siinä tulee melkein varmasti takkiin, kuten pienellä laskutoimituksella kuka tahansa osaa ennustaa – turha tuota turhautumista ja epäonnistumisen tunnetta on projisoida kriitikoihin. Emme me sitä tehneet; mehän nimenomaan siitä varoitimme. Jos nyt tämäkin harmittaa, mieti vielä kaksi kertaa, kuka sinua oikein huijasi ja mitä hän siitä sai.

Hyvä verkostomarkkinoija, hyvä kanssaihminen. Hyvin monenlaista liiketoimintaa kritisoidaan monista eri syistä. Oletko joskus kuullut, että minkään vakavasti otettavan yrityksen edustajat pyrkivät edistämään toimintaansa väkivalloin? Oletko varma, ettei verkostomarkkinointi ole lopulta saanut sinutkin kannattamaan sellaista toimintaa, jonka jokainen oikeudentajuinen ihminen ehdottomasti tuomitsee? Jonka sinä itsekin olisit joskus aiemmin tuominnut? Yksinkertaisesti mieti, onko tällainen toiminta sinusta oikein – sillä siinä samassa vastaat tähän kysymykseen: onko sinut aivopesty mukaan järjestäytyneeseen rikollisuuteen?


Linkit:
Verkostomarkkinoijien ja vastustajien kahakka tutkinnassa (Turun Sanomat 13.9.2006)
Mielen matka verkostoon ja sieltä takaisin (tältä sivustolta)

4 kommenttia:

howknow kirjoitti...

Kyllä tässätapauksessa toiminta näyttää lähinnä järjestäytyneeltä rikollisuudelta. Kokemukseni mukaan nekin muutamat, jotka ovat menestyneet kohtalaisesti(poislukien omistajat, jotka taas ovat asia erikseen) eräässä nimeltämainitsemattomassa suomalaisessa firmassa ovat ns. syrjäytneistä kansanryhmistä lähtöisin olevia ihmisiä. Useat ovat juuri sellaisia, jotka eivät muunlaiseen työhön pystykkään.
Itsekin olen mukana siinä, mutta 19.2 loppui luotto ja kiinnostus. Oma moraalini ei kestä sitä mitä ko. lainen yrittäminen vaatii. Liian paljon tyhjiä lupauksia jne. Aivopesu kuulostaa aika hyvältä sanalta!

Anonyymi kirjoitti...

Move ei ole verkostomarkkinointiyhtiö

Tässä on tärkeää muistaa, että Move / S2E ei ole verkostomarkkinointiyhtiö vaan pyramidipeliorganisaatio. Älkää sekoittako verkostomarkkinointia noihin Move yms. pyramidipeleihin.

Jaakko Fagerlund kirjoitti...

Anonymous voikin sitten selittää verkostomarkkinoinnin ja pyramidipelien eron? Itse en tuossa näe mitään eroa, molemmissa homma toimii pyramidimallissa, poislukien esimerkiksi Tupperware, jossa hommaa rajoitetaan.

Verkostomarkkinointi nyt vain on paskaa.

Anonyymi kirjoitti...

Minkä takia tuosta Helsingin insidentistä ei sen kummempaa keskustelua käydä missään? Miksei kerrota minkä systeemin edustajat olivat asialla?