tiistaina, helmikuuta 19, 2008

Agel syyniin

Yksi uusimmista Suomeen rantautuneista verkostomarkkinointifirmoista, Agel, on noussut kiivaan keskustelun kohteeksi. Erään kirjoittajan saaman sähköpostin mukaan Sisäasiainministeriön poliisiosasto on ottanut toiminnan tarkkailun alle.

Agelin toimintassa on epäilyksiä herättäviä piirteitä. Hyvin samantapaisen järjestelmän toimeenpanosta langetettiin miltei vuosi sitten tuomiot verkostomarkkinointiyhtiö Move Networksin perustajille. (Juttu odottaa käsittelyään hovioikeudessa.)

Agel kauppaa lisäravinteita, jotka on pääsääntöisesti pakattu 21 gramman geelipusseihin. Verkostomarkkinoinnille tyypilliseen tapaan geeleistä esitetään nettisivuilla varsin suureellisia väitteitä. Englanninkielisellä yrityksen nettisivulla todetaan - tietysti pienessä alaviitteessä - ettei millekään väitteille ole terveysviranomaisten vahvistusta.

Esimerkiksi FIT-niminen, laihduttavilla vaikutuksillaan mainostettu ravinnelisäpussi sisältää ainoana "vaikuttavana aineena" hydroksysitrushappoa (hydroxycitric acid, HCA). Näyttöä aineen laihduttavasta tai ruoansulatusta nopeuttavasta vaikutuksesta ei kliinisistä tutkimuksista ole saatu. Muiden pussukoiden väitetty "toiminta" näyttää perustuvan lähinnä "eksoottisten hedelmien" ihmeellisiin vaikutuksiin.

Yhden 21 gramman pussin hinnaksi tulee pari euroa. Tähän lisätään vielä toimituskustannukset, jotka verkostomarkkinoinnissa tulevat aina kalliiksi: jokainen tuote-erä toimitetaan yksitellen postin tai kuriiripalvelun välityksellä.

Agelin järjestelmä on melko yksinkertainen. Verkoston tasojen osanottajien määrää ei ole rajattu: suoraan kunkin osallistujan alapuolella voi olla vaikka kuinka monta jäsentä. Palkkiota saa Agelin sääntöjen mukaan 10 % heikomman jalan liikevaihdosta. Tämä tarkoittaa tietysti aivan parhaimmassakin tapauksessa korkeintaan 5 % palkkioita alapuolella olevasta verkostosta.

Agelin palkkakatto on 25 000 dollaria kuussa. Palkkakaton saavuttaminen edellyttää vähintään yli 2000 hengen alalinjan rakentamista. Koska verkosto ei käytännössä ole koskaan tasapainossa ja edustajien on jokaisen oltava aktiivisia (eli tehtävä kuukausittaiset ostoksensa), palkkakaton saavuttamiseksi alalinjaan pitää saada mukaan arviolta 6000 henkeä.

Agelin alalinjaprovisioita kerääväksi edustajaksi pääseminen edellyttää 1000 dollarin pakkauksen ostamista. Paketti sisältää yrityksen esitteitä sekä 16 kappaletta 30 pussukan laatikkoa.

Paketin myynyt värvääjä saa kaupasta 200 dollaria. Provisioiden saaminen edellyttää (tiettävästi) 130 dollarin hintaisen paketin ostamista joka kuukausi. Agelissa on siis sekä aloitus- että aktivointiostos.

Muutama asia Agelin järjestelmässä viittaa pyramidipeliin:
  1. Tuotteiden hinnan voi hyvällä syyllä sanoa olevan korkea. Juuri vastaavia "eksoottisten hedelmien" aineksia ei varmaankaan ole myynnissä, mutta esimerkiksi appelsiinimehu ei maksa 100 euroa / litra.
  2. Agelin tuotteita aivan ilmeisesti ei ole lainkaan tarkoitus myydä ulkopuolisille vaan ne ostetaan ja tilataan suoraan itselle. Jälkimmäisestä käytetään nimitystä "autoshipment": rahat menevät ja tavara tulee automaattitilauksella. Verkoston toiminta keskittyy värväämiseen.
  3. Kalliiden aloitus- ja aktivointipakettien ostamisesta nousee runsas provisio ylälinjalle; tämä viittaa siihen, että näillä kaupoilla tehdään suurta voittoa.
Pyramidipelissä mukaan liittyvän on tehtävä jokin suoritus yleensä suoraan toiminnan pyörittäjälle; tämän suorituksen tehtyään uusi jäsen saa oikeuden tuloihin, jotka syntyvät uusien jäsenten liittyessä mukaan ja maksaessa vastaavanlaisia maksuja. Pyramidipeliä ei koskaan esitellä pyramidipelinä, vaan tulojen väitetään aina tulevan sijoitustoiminnasta tai tuotteiden ja palveluiden kaupasta.

Esimerkiksi Moven tapauksessa käräjäoikeus katsoi 1000 euron hintaisten aloituspakettien kaupan olleen laitonta pyramidipeliä. Vaikka paketti sisälsi täysin konkreettisia tuotteita, myyntihinnan katsottiin ylittävän roimasti tuotteiden markkina-arvon. Tällöin osa maksetusta hinnasta on katsottavissa vastikkeettomaksi suoritukseksi. "Vastikkeena" tälle suoritukselle on saanut oikeuden osuuteen muiden toimintaan liittyvien maksamista vastaavista maksuista.

Agelin tiimoilta käydyissä keskusteluissa on jo kuultu tyypilliset vastaväitteet. On esitetty, että mikään laki ei kiellä myynnistä tehtävää voittoa tai provision maksamista. Tämä ei aivan pidä paikkaansa. Myyntikatteen aikaansaamista ei toki missään kielletä. Mikäli käytännössä kaupan kohteena on osittainkin oikeus saada tuottoja siitä, kun toiset tekevät vastaavanlaisen ostoksen, toiminta voi olla rahankeräyslaissa kiellettyä.

Usein todetaan, että esimerkiksi vaatekaupassa katteet ovat suuria. Näin monesti onkin, mutta vaatteen ostaminen ei oikeuta palkkioihin, kun joku toinen ostaa saman vaatteen. Lisäksi rikoslaissa on yhäkin sekä petoksen että kiskonnan kieltävät säädökset.

Toinen tyypillinen vastaväite on, että toiminta on "hyväksytty ulkomailla" eikä sitä voida tuomita Suomessa. Kuitenkin mikäli rikos on tehty Suomessa, siihen sovelletaan Suomen lakia. Esimerkiksi WGI-pyramidi oli toimeenpantu aivan muualla kuin Suomessa; silti siitä ansioita saaneiden edustajien joukko tuomittiin rahankeräysrikkomuksesta.

Agelin sanotaan myös olevan Yhdysvaltain suoramarkkinointiliitto DHA:n jäsen. Erilaisten markkinointijärjestöjen jäsenyys ei toiminnan luonteesta paljon kerro. Esimerkiksi Move hyväksyttiin Suomen suoramarkkinointiliiton (nyk. ASML) jäseneksi, kun yrityksen toimintaa koskeva rahankeräys- ja markkinointirikosepäily oli tuomiohin johtaneessa syyteharkinnassa.

Näillä perusteilla Agelia ei siis voida sulkea epäilyjen ulkopuolelle. Aika näyttää, kuinka jutussa käy - jäämme tarkkailemaan.

10 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

When Researching MLM, How Do You Know Who To Take Advice From?

Anonyymi kirjoitti...

Jouni Laiho tutki ja hyväksyi yrityksen sellaisenaan, eikä aio enää puuttua millään tavalla Agelin toimintaan.

Lasse kirjoitti...

Miten Agel toimii ja onko se laillista?

Ensiksi pyytäisin teitä tutustumaan tähän linkkiin. Siellä kerrotaan miten verkostomarkkinointi toimii parhaimmillaan:
http://www.firstclassmlm.com/

Tämän videon tarkoitus on se, että ihminen joko kiinnostuu tai ei Agelista:
http://video.google.com/videoplay?docid=3278894141120422706&hl=en

Agelin omat kotisivut. Täältä löydät kaiken mm tuotteista:
http://www.agel.com/

Seuraavaksi voitte tutustua mistä Agel maksaa provision ja miten kaikki yleensäkkin toimii:
http://www.ateamcentral.com/opportunity.html

Mikäli aloitat. Täältä löydät ohjeet miten se kannattaa tehdä:
http://www.ateamcentral.com/fast-start-training.html

Tietoa Agelin Suomen tiimistä. Tapahtumat yms:
http://www.ateamsuomi.com/

Miksi Randy Gage valitsi Agelin:
http://www.mlmrockstar.com/

Agel jakaa kaiken materiaalinsa julkisesti internetissä. Mikään tieto ei ole salasanojen takana piilossa vaan kaikki on julkista. Ei ole syytä peitellä mitään!

Aktiivi vastustajat eivät vaivaudu perehtymään näihin asioihin. He näkevät ainoastaan oman mielikuvansa 'aloitusmaksusta' ja 'pääkallorahasta'. Heillä ei ole mitään käsitystä siitä, että Agel maksaa ainoastaan tuotemyynnistä palkkion. Palkkion suuruus riippuu siitä miten paljon tuotteita myydään.

Ihminen voi olla etuasiakas tai edustaja. Toki voi olla kuulumatta kumpaankaan ryhmään :)

Yleisesti verkostomarkkinointiyhtiöt voi jakaa seuraavasti:
1. Vanhat jättiläiset. Eli yritykset jotka ovat toimineet vuosikymmeniä.
2. Hitaan kasvun pienet yhtiöt. Yleensä toimii järjestämällä kotikutsuja.
3. Rahapelit. Lyhyen ajan 'huijaukset'.
4. Suuren mahdollisuuden uudet tulokkaat. Eli nuori Yhtiö jolla on mahdollisuus päästä vanhojen jättiläisten sekaan samaan ryhmään. Näissä yhtiöissä on valtava mahdollisuus uudelle edustajalle. Mikäli on valmis tekemään töitä!

Ikävää on se, että foorumeilla keskitytään ainoastaan 3 kategorian yhtiöihin. Tai oletetaan, että kaikki yhtiöt toimivat noin.

Anonyymi kirjoitti...

Juu ja jäljet johtaa http://www.intway.com/
Tilaappas sieltä itsellesi vaikka internet servicesistä "business paketti" sisältää mm. 1000 mb disk space ym. ja be a "partner" a 299$/y.
Näitä Agelin taustoja tutkiessa saatat löytää kohtuullisen luotettavan saneeraus firmankin jos remonttimiehistä on pulaa...

Olli kirjoitti...

Kun tutkit verkostomarkkinointia, miten tiedät keneltä kannattaa ottaa neuvoja?

Ennen kuin alat lukemaan, mieti hetki ja vastaa kysymykseen ”Keneltä pitäisi ottaa neuvoja?”

On kolmen tyyppisiä henkilöitä: Ne, jotka eivät ole koskaan tehneet verkostomarkkinointia, ne jotka ovat tehneet ja epäonnistuneet, ja ne jotka ovat tehneet ja menestyneet alalla. Huomio: Lähteet sisältävät sekä kirjoitettua että puhuttua materiaalia.

1. Henkilöt, jotka eivät ole koskaan tehneet sitä mistä puhuvat tai kirjoittavat.
Sanoma- ja aikakausilehti- sekä televisio-toimittajat ovat harvoin tehneet sitä mistä kirjoittavat tai puhuvat – heidän informaationsa tulee usein kuulopuheesta ja on yleensä ulkopuolisen ihmisen tarkastelua aiheesta. Lakimiehet ja professorit antavat usein neuvoja asioissa, joita he eivät ole koskaan kokeilleet itse. Suurin osa kirjoista kaupoissa on kirjailijoilta, jotka eivät ole tehneet sitä mistä kirjoittavat. He pystyvät kirjoittamaan tai puhumaan siitä, mutta eivät ole itse koskaan menestyneet alalla.

Heidän neuvonsa ovat harvoin päteviä, koska ne perustuvat kirjoittajan ajatuksiin, toisen ihmisen mielipiteeseen tai kuulopuheeseen. Ongelma ilmenee silloin kun kirjailija toistaa yksinkertaisesti jotain mitä hän on kuullut mediassa keskusteltavan. Silloin on jo kaksi tasoa henkilöitä, jotka eivät tee sitä mistä kirjoittavat, mutta luulevat tietävänsä jotakin aiheesta. Kirjailijat, jotka eivät ole koskaan tehneet sitä mistä kirjoittavat tai jotka eivät ole koskaan menestyneet siinä, eivät todennäköisesti osaa painottaa tärkeitä asioita aiheesta! Voit aina tunnistaa kirjoittajat, jotka eivät ole koskaan tehneet alaa, koska heidän kirjoituksensa poikkeavat osittain aiheesta.

Esimerkiksi luin kerran nettiartikkelin, joka väitti, että verkostomarkkinoinnissa menestyminen on matemaattisesti mahdotonta. Se on sama kuin väittäisi, että on tieteellisesti mahdotonta, ettei kimalainen pystyisi lentämään. Onko hänen väittämänsä perustunut todellisuuteen? Vanhin verkostomarkkinointiyritys kasvaa edelleenkin!

2. Henkilöt, jotka ovat epäonnistuneet siinä mistä kirjoittavat tai puhuvat
Kun joku on epäonnistunut siinä mistä puhuu tai kirjoittaa on yleistä, että he ovat kriittisiä (taipuvaisia löytämään epäkohtia) aiheelle ja niille jotka tekevät sitä. Miksi? Koska jokin kohta verkostomarkkinoinnissa on todellinen mysteeri heille ja he tuntevat itsensä vajavaisiksi. He eivät ilmeisestikään pystyneet ymmärtämään jotakin kohtaa siinä - muutoin he eivät olisi epäonnistuneet!

Ajattele esimerkiksi henkilöä joka halusi olla kiinteistösijoittaja, mutta epäonnistui siinä. Hän tulee projisoimaan hänen negatiivisen kokemuksensa siihen mitä hän ikinä kirjoittaakaan tai sanookaan siitä bisneksestä. Hän tulee yleensä kirjoittamaan siitä mikä on "vaikeaa", "väärin" tai "vaarallista" kiinteistösijoittamisessa. Miksi? Koska hän ei koskaan ymmärtänyt sitä ja joku joka menestyy siinä todistaa hänen riittämättömyytensä kiinteistösijoittamisessa. Hänen pahin painajaisensa on, että ihmiset menestyvät kiinteistöalalla. Hänen negatiivisuutensa voi keskittyä kiinteistösijoittamisessa näkökantaan joka aiheutti hänen epäonnistumisensa, mutta usein hän ei tiedä miksi hän epäonnistui, joten hän yrittää tehdä KAIKEN kiinteistösijoittamisessa vääräksi – sisältäen myös kaikki ne ihmiset jotka tekevät kiinteistöbisnestä. Ja tämä voi olla erittäin laajaa käyttäytymistä - henkilö joka epäonnistui jalkapallossa voi yrittää estää lapsiansa harrastamasta mitään urheilulajia.

Varoitus: jokaisessa asiassa missä on enemmän ihmisiä, jotka ovat epäonnistuneet kuin ihmisiä jotka ovat onnistuneet, tulet löytämään enemmän negatiivista kuin positiivista informaatiota.

Älä ota neuvoja niiltä henkilöiltä, jotka ovat epäonnistuneet siinä mistä puhuvat tai kirjoittavat - he ovat harmistuneita eivätkä halua, että sinä onnistut siinä missä he epäonnistuivat. Muiden menestyminen vain todistaa heidän riittämättömyytensä. He voivat väittää, että he "vain haluavat suojella sinua", mutta todellisuudessa, he haluavat ainoastaan suojella itseään epäonnistumisen tunteelta estäessään sinua yrittämästä ja menestymästä.

3. Henkilöt, jotka ovat menestyneet siinä mistä puhuvat tai kirjoittavat.
Jos henkilö on menestynyt siinä mistä hän puhuu tai kirjoittaa, hänen tekstinsä on arvokasta materiaalia sinulle ja heidän neuvonsa ovat kannattavia. He tietävät mikä on tärkeää ja mikä on vähemmän tärkeää aiheessa.

Huomaa myös, että on suuri ero siinä, että ihminen on menestyneesti tehnyt jotakin, kuin hän on ainoastaan "opiskellut ahkerasti" aihetta.

Vain se, että henkilö on opiskellut aihetta, ei tarkoita että hän pystyy tekemään sitä menestyksellisesti. Parturi voi opiskella kaiken hiuksista, mutta se ei tarkoita, että hän osaisi leikata asiakkaan tukan tämän halun mukaisesti. Psykiatri on saattanut kuunnella opettajiaan ja lukea kaikki tarvittavat kirjat sekä päästä läpi kaikki vaiheet päästäkseen psykiatriksi, mutta osaako hän auttaa toista ihmistä hänen ongelmissaan? Jos hän ei pysty, älä ota häneltä neuvoja! Oppilas, joka on suorittanut opiskelut jostakin aiheesta, todistaa vain sen, että hän voi olla menestyneesti oppilas. Hän ei ole todistanut, että hän osaa työskennellä aiheen parissa.

Henkilö, jolta sinun pitäisi ottaa neuvoja asiassa, johon etsit vastauksia, on se, jolla on jo tuloksia, jotka sinä haluat saavuttaa. Jos haluat epäonnistua, ota neuvoja niiltä jotka ovat epäonnistuneet; jos haluat onnistua, ota neuvoja vastaan niiltä, jotka ovat jo menestyneet.

Suomennettu sivulta www.firstclassmlm.com

Olli K. kirjoitti...

Heille, jotka ovat anti-verkostomarkkinointi-ihmisiä, eivät pidä verkostomarkkinoinnista tai jopa inhoavat kyseistä alaa:

Jollakin tapaa olemme todella samanlaisia. Myös minä näen ongelmia verkostomarkkinoinnissa. Mutta yhdellä tapaa me olemme erilaisia - minä uskon, että verkostomarkkinointi-alaa voidaan auttaa.

Tilanteissa kuten tämä on kaksi vaihtoehtoa toimia: auta "sitä" tai vahingoita "sitä".

Ajatellaan, että sinulla on lapsi ja hän on alkanut käyttää huumeita. Autatko sinä häntä vai vahingoitatko? Oletan, että autat. Se on tapa millä tavoin ajattelen Verkostomarkkinointi-alaa.

Henkilökohtaisesti uskon, että verkostomarkkoinnissa on olemassa vain yksi todellinen ongelma - koulutus (tai lähinnä sen puute). Alan toiminta on lipsahtanut tässä asiassa oikeasta koulutuksesta. Nykyään normaali koulutusmalli on kirjoittaa lista 200 ihmisestä, soittaa heille ja kertoa miksi itse on kiinnostunut. Tämä ei ole koulutusta, eikä se useimmiten toimi.

Jos katsomme ensimmäisiä verkostomarkkinointiyrityksiä, alkaen vuodelta 1945, selviää, että edustaja ei voinut sponsoroida uutta edustajaa ennen kuin tämä oli todistanut pystyvänsä tekemään 25 asiakasta. Tämä toiminta ROHKAISI ihmisiä kouluttamaan heidän edustajiaan myymään tuotteita.

1980 luvulla usea verkostomarkkinointiyritys alkoi keskittyä yksinomaan uusien jälleenmyyjien hankkimiseen, jotka hankkivan uusia myyjiä, jne. Tämä toiminta syrjäytti koulutuksen, jossa uudet edustajat hankkivat asiakkaita. Tähän lisättynä kommunikaatiotaitojen puute ja rikastu-nopeasti-hype aiheutti alan, jolle löytyy useita meriittejä kritisoimiseen.

Joka tapauksessa minulle hyvät asiat (sosiaalinen aktiivisuus, ihmisten auttaminen, oheistoiminta, olla oma pomosi, unelmien toteuttaminen sekä varalisuuden luominen) syrjäyttävät pahat asiat. Alussa mainitut viat ovat myös korjattavissa. Jos analysoit osakemarkkinoita, asuntolaina-toimintaa, terveydenhoito-alaa, viihde-alaa, tai muuta vastaavaa, tulet huomaamaan, että jokaisesta niistä löytyy jotain huonoa. Mutta tulet huomaan myös sen, että jokaisesta löytyy myös jotain hyvää.

Kun verkostomarkkinointia harjoitetaan hyvällä tavalla, se ei ole sama ala, jota sinä kritisoit.

kanada kirjoitti...

Vau. Suurin osa tanne kommentoijista on vissiin verkostomarkkinoijia puolustelemassa. Toi nimimerkki ollin viesti oli kylla ihan uskomattominta kakkaa typerille mita olen ikina lukenut. Nauroin koko viestin lapi.

Anonyymi kirjoitti...

On se kummalista että ihmisillä on näin paljon aikaa ihmetellä Agelin olemassaoloa ja toimintamallia. Yhritys on USa:n DSA:n jäsen. Siinä on seula jonka läpi vain harva MLM yritys pääsee.
Lisäksi olen tutustunut palkkiojärjestelmään ja se on oikein laadittu.On tietty niin että vain hatvat menestyvät maailmassa ylipäätään. Se päteen niin MLM yrityksiin kuin kaikkiin muihinkin yrityksiin maailmassa.
Mutta harvassa yrityksessä menstymisen edelytykset ovat aina olemassa ilman kouutusta 25 euron liityymishintaan kenelle tahamsa yksilölle. Se että yksilö on tyhmä, laiska, halution ja muutoinkin apea vaikeuttaa tietysti menestymisen edellytyksiä. Näitä tuntuu löytyväm tältäkin saitilta.Vaellatte tekosyiden laaksoissa, ettekä pääse pois kun ette HALUA.
Tulkaa mukaan toimitnaan, se on hauskaa vaikka ette menetyisikään, ja auttajia löytyy teillekin.
Enenmpää kuin tämän 3 minuuttia en eläessäni aio käyttää kirjoitteluun täällä.
´
Professional Network Marketer

Anonyymi kirjoitti...

Agel is a valid corporation. The fact is that those who put critics on Agel put critics to the industry of MLM. The industry is giving enployment to millions of individuals
world wide with a turn over acceeding 100 billoin USD annually. Here you seem to write a lot of incorrect information, real shit about this business model. I will not either put more of my professonal time to comment to these uncivilzed and uneducated amateur persons bullshit comments on MLM.

Agel is pure and a good business opportunity to many people world wide in all continents. That already is our testimony of it´s rightness.
Yours sincerely and never again commenting this kind of stupid discussion forums.
Agel MLM professional
Former director of board DSA Finland
Former director of board WFDSA

Pentti kirjoitti...

Professional Network Marketer

Hieno kirjoitus, vain 10 kirjoitusvirhettä kolmessa minuutissa.....
Taitaa kuvastaa koko MLM systeemin porukkaa aika hyvin?