keskiviikkona, helmikuuta 08, 2006

Miksi pyramidi kulminoituu?

Verkostomarkkinoinnin verkostojen rakenne on aina hieman erilainen. Joskus jokaisella edustajalla voi suoraan ”alapuolella” olla kaksi edustajaa, joskus kolme, joskus neljä – ja joskus määrää ei ole rajattu ollenkaan. Joka tapauksessa verkostot käytännössä poikkeuksetta muodostavat jonkinlaisen ”pyramidin”, jossa jokaisella uudella tasolla on tarkoitus olla enemmän edustajia kuin edellisellä. Palkkiojärjestelmästä riippuen provisiota voi ”nousta” tietyltä rajatulta määrältä tasoja – esimerkiksi ensimmäiseltä viideltä – tai tiettyyn rahasummaan asti.

Tilannetta monimutkaistamaan ja maksettavien palkkioiden määrää rajoittamaan on usein kehitetty myös erilaisia sääntöjä, joista yleisin on ”tasapainosääntö”: varsinkin binäärisessä eli kahteen jakautumiseen perustuvassa rakenteessa palkkioita koko alapuolella olevasta verkostosta maksetaan heikommin tuottavan verkoston ”puolen” tai ”jalan” mukaan.

Mutta miksi verkoston rakenteen täytyy olla tällainen?

Tässä tullaan jo aika lähelle kysymystä siitä, miksi verkostomarkkinointia ylipäätään on olemassa. Miksi jokainen ei voisi tavallisen myyntiorganisaation tapaan saada palkkiota lähinnä omasta myynnistään ja kenties pientä bonusta oman ryhmänsä tuloksesta?

Ongelma on se, ettei yksittäinen verkostomarkkinoija yleensä saa yrityksensä tuotteita kaupaksi niin paljon, että provisiosta syntyisi merkittäviä summia. Näin ei olisi edes silloin, jos kaikki provisio, joka muutoin menisi hänen ”ylälinjaansa”, annettaisiin hänelle: tulot jäisivät silti pieniksi. Jokainen verkostomarkkinoija tietää, kuinka paljon hänen tulee itse myydä ja kuinka paljon tuo myynti aiheuttaa provisiota. Summa ei koskaan ole järin suuri.

Pyramidirakenne tarjoaakin nyt sen periaatteellisen mahdollisuuden, että joku pyramidin kärjessä voi ansaita verkostostaan jopa merkittävän summan rahaa. Rakenteen vuoksi hänen alapuolellaan voisi olla jopa satoja tai tuhansia edustajia, joiden jokaisen myynnistä hän saisi jonkin verran provisiota. Tietysti tämä on mahdollista suosituimmissakin verkostoissa vain muutamille; useimmat jäävät tappiolle jo pelkän matematiikan vuoksi.

Verkosto on pyramidi siksi, että lopulta tuo häviävän pieni mahdollisuus päästä pyramidin huipulle on myös koko motivaatio lähteä mukaan verkostomarkkinointiin. Kuka lähtisi mukaan, jos tarjottaisiin mahdollisuutta ansaita kovalla työllä 40 euroa kuussa?

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Verkosto maksaa provisiota alalinjan myynnistä myös siksi, että homman markkinointi on helpompaa jos voi sanoa, että "tarpeeksi suurella alalinjalla sun ei tartte itse myydä/suositella lainkaan".