tiistaina, helmikuuta 07, 2006

Esimerkki eräästä verkostosta

Tämä erään verkostomarkkinointiyrityksen palkkiojärjestelmää esimerkin kautta kuvaava kirjoitus oli alun perin suomi24:n keskustelupalstalla. Vaikka esimerkin luvut eivät tietystikään täsmää muiden verkostojen kanssa, tämänkaltainen laskelma olisi syytä tehdä aina, kun lähtee mukaan johonkin verkostoon: mitä edes omilleen pääseminen kaikki kulut huomioon ottaen sinulta edellyttää.

------

Sinulle on lyhytesitelmässä eli ”lyhkärissä” annettu kuva, että jos teet töitä, voit saada verkostosta todella paljon rahaa. Kuka tahansa voi. Mitään muutahan ei vaadita kuin töiden paiskimista ja tarmoa. Järjestelmä on niin hyvä, että sillä rikastuisi pikkulapsikin, mutta kun nuoren ikänsä vuoksi ei voi liittyä. Tai jos nyt eivät aivan kaikki voi menestyä, sinulla on kuitenkin siihen mahdollisuus – siksihän sinua on tähän esittelyyn pyydetty.

No katsotaan, kuinka helppoa ansaitseminen voi olla!

Oletetaan, että ostat aloituspaketin, olet oman perheesi kanssa viisi asiakasta ja teet kuuliaisesti aktivointiostoksesi. Sanotaan, että kaikkien vaate-, puhelin- ja kahvittelukulujen kanssa sinulle koituu tästä ensimmäisen kuukauden aikana kustannuksia alakanttiin arvioiden 1300 euroa, jos kuluista vähennetään muutamien kymppien asiakkuusprovisiot. Kuinka monta edustajaa sinun täytyy alalinjaasi saada värvättyä, että ”ansaitset” tämän takaisin?

Kuulostaa kivalta, että parista ensimmäisestä edustajasta saa jopa 130 euroa kappaleelta, joskin ennen veroja. Paitsi 30 euron organisaatioprovision, saat myös 100 euron värväysrahan. Tyypillisesti saat tämän rahan kuudelta ensimmäiseltä edustajalta, joka liittyy alalinjaasi. Näin ”ansaitset” siis 6 * 130 = 780 euroa. Saatat saada tämän aikaan jopa vain yhdessä kuukaudessa.

Mutta montako edustajaa sinun on nyt värvättävä, että saisit loput 1300-780 = 520 euroa? Näistähän saat 30 euroa kappaleelta, joten sinun on saatava allesi vielä 520 / 30 = 17,33 eli 18 edustajaa päästäksesi parikymppiä ”voiton puolelle”. Eli yhteensä 24 edustajaa.

Bonukset auttavat tilannettasi ainoastaan harvoissa tapauksissa, sillä jo pienimmän bonuksen saaminen edellyttäisi neljän edustajan liittymistä allesi yhden ja saman viikon aikana.

Jos nyt ajattelet, että tuottaahan alalinjasi sitä paljon mainostettua passiivista tuloa, jos siellä kukaan ei ole innostunut ostamaan autoa tai plasmatelkkaria vaan vaaditun aktivointiostoksen verran, saat jokaiselta alapuolellasi olevalta edustajalta 0,75 euroa eli 75 senttiä viikossa. Laske vaikka itse. Ai niin, ja onhan sinun itsekin ostettava vähintään 60 euron edestä joka kuukausi.

Jotta kaikki alimmalla tasolla olevat, esimerkiksi 1000 edustajaa saisivat 24 edustajaa alapuolellensa, ehdokkaita täytyisi olla 24 000. Ja jos satut olemaan yksi niistä harvoista, joilta tämä onnistuu, et vielä ole turvassa ainakaan verottajalta, 22 % arvonlisäverolta sekä tuloverotukselta. Verojen kanssa ei paljon auta sekään, että alapuolellasi olevan tekemistä asiakkuussopimuksista saat vaikkapa 30 provisiopistettä. Voi kun ne olisivatkin euroja – mutta ne ovat kymmensenttisiä.

Ehkä sitten pääset omillesi. Värväämällä 24 ihmistä allesi olet siis saanut itsellesi aloituspaketin tuotteet sekä veromätkyt. Jos olisit käyttämäsi ajan jakanut vaikka lehtiä, olisitkohan mitenkään voinut tienata vähempää?

Verkostofirma itse on tietysti tässä vaiheessa saanut verkostostasi liikevaihtoa jo noin 30 000 euroa.

Ja jos et pääse omillesi, miten sitten? Mitä sinulle sitten sanotaan? Et tehnyt tarpeeksi töitä, tai sen mitä teit, teit aivan väärin. Eihän kukaan sanonut, että tämä on helppoa. Kyllä tässä menestyy, jos on edellytyksiä, mutta niin surullisen useasti aivan vääränlaiset ihmiset alkavat verkostomarkkinointiin.

4 kommenttia:

Tekosyy kirjoitti...

Tätä se verkostomarkkinointi on!

opettavaista kirjoitti...

Jep, niinhän ne sanoivat: Olet tehnyt jotain väärin. Just, just...

Anonyymi kirjoitti...

en tunne yksityiskohtaisesti näitä palkkionmaksusysteemejä, mutta mitä tässä kirjoitat, niin organisaation kasvuunhan nuo tulot ainakin Movessa selkeästi liittyvät?

A Härö kirjoitti...

Jep, organisaation kasvuunpa hyvinkin. Jos jokainen mukaanlähtijä värväsi kaksi uutta viikon sisällä, niin
- tammikuun alussa aloitettu ketju pysähtyisi elokuun puolivälissä
koska mukana on siinä vaiheessa kaikki maapallon ihmiset