keskiviikkona, kesäkuuta 07, 2006

Argumentit verkostomarkkinoinnin puolesta - Osa 5: Aivan uusi juttu

Verkostomarkkinoijilla on erikoinen tapa korostaa sekä sitä, että verkostomarkkinointi on ”aivan uusi keksintö”, että sitä, kuinka verkostomarkkinointi on ”jo pitkään hyväksi havaittu markkinointitapa”. Molemmat väitteet ovat omalla tavallaan melkoisia epätotuuksia.

Verkostomarkkinoinnin myyntitavassa itsessään ei ole mitään uutta. Päinvastoin, kaupankäynti ennen kaupan keskittymistä tapahtui verkostomarkkinoinnin tavoin ihmisiltä toisille myymällä, ilman liiketiloja, pysyvää toimintaa ja ”välikäsiä”.

Sitten jonakin päivänä neoliittisen vallankumouksen jälkeen joku keksi keskittyä pelkkään ja laajamittaisen kaupankäyntiin oman tuotannon tai vähäisen kaupustelun sijasta. Tämä mahdollisti sekä hintoja laskevan ja tuotantoa tehostavan ihmisten erikoistumisen eri tuotannon aloille että suurien myyntivolyymien mukanaan tuomat edut.

Tukkuliikkeiden, ketjujen ja erikoisosaamisen aikakaudella jokaisen päivittäisen tavaramme hinta on neuvoteltu puolestamme niin alas kuin mahdollista ja ketjujen liikkeiden tavaran laatu ja valikoima ovat tasapainoisia ja harkittuja.

Mitään uutta ei myöskään ole verkostomarkkinoinnissa sellaisena kuin sen tänään tunnemme. Ponzi-huijausten ja ketjukirjeiden kaltaisia huijauksia on ollut jo lähes nykymuodossaan jo 1700-luvulta alkaen. Puolestaan ainakin nimellisesti tuotekauppaan perustuva verkostomarkkinointi syntyi jo 1940-luvulla ennen toisen maailmansodan päättymistä ja vanhimmat nykyisin olemassa olevat verkostomarkkinointiyritykset ovat 1950-luvulta.

Suomessa verkostomarkkinointia on ollut jo 1960-luvulta lähtien, mutta optimistisimmankin arvion mukaan vain kolmisen promillea vähittäiskaupasta tapahtuu sen välityksellä eikä osuus kasva vähittäiskauppaa merkittävämmin. Maailmanlaajuisesti osuus on vielä tätäkin pienempi ja todennäköisesti ainoastaan Yhdysvalloissa päästään selvästi Suomea merkittävämpiin lukuihin – sielläkään tosin ei prosenttilukuihin yleensä ylletä.

Verkostomarkkinoinnin uutuutta ja ihmeellisyyttä pyritään korostamaan usein niille, jotka eivät ole siitä koskaan vielä kuulleet. Aina kyseessä on ”aivan uusi, mahtava juttu”. Vähänkin pidempään verkostomarkkinointia seuranneet tai useampien verkostojen esittelyssä olleet oppivat nopeasti yhden asian – verkostomarkkinointi ei ikinä mihinkään muutu – lukuun ottamatta niitä muutamia harvoja tapauksia, jotka ovat jääneet peliriippuvaisten tapaan koukkuun verkostomarkkinointiin uskoen aina sen seuraavan ”uuden” verkoston mahdollistavan edes ”omien” saamisen takaisin.

Samoin verkostomarkkinointi ei historiansa aikana ole osoittautunut kovinkaan kannattavaksi liiketoiminnaksi tai tehokkaaksi, edulliseksi tai edes järjelliseksi markkinointitavaksi, jos tarkoitus on pikemminkin myydä tuotteita kysynnän ja tarjonnan lakien puitteissa kuin rahastaa ihmisiä vetoamalla heidän ansiotoiveisiinsa. Vuosikymmenten varrella verkostomarkkinointi on todella levinnyt useisiin maihin ympäri maailman, mutta samoin on yltynyt ja yleistynyt myös sitä kohtaan esitetty kritiikki.

Ei kommentteja: