maanantaina, maaliskuuta 20, 2006

Move ja SSML

Suomen Suoramarkkinointiliitto (SSML ry) on tänään sisällyttänyt rahankeräys-, markkinointi- ja rekisterimerkintärikoksesta epäillyn Move Networks Oy:n jäsentensä listoille. Tämä kehitys on erittäin lupaavaa - nimittäin meidän kuluttajien näkökulmasta.

1990-luvun alkupuolen jälkeen SSML ei ole millään tavalla pyrkinyt puuttumaan verkostomarkkinoinnin törkeimpiinkään järjettömyyksiin, rahastuksiin ja suoranaisiin huiputuksiin. Päinvastoin, SSML on aktiivisesti hyväksynyt jäsenekseen lukuisia verkostoyrityksiä, joiden toiminnan eettisyyttä voi hyvällä syyllä epäillä: jäseninä ovat mm. Amway, Nature's of Scandinavia, Herbalife sekä Oriflame. Kyseisen rekisteröidyn yhdistyksen ainoa tarkoitus on ajaa suora- ja verkostomarkkinoinnin alalla toimivien yritysten etua. Mitään virallista tai laillistettua statusta yhdistyksellä ei ole.

Move Networks Oy:n toiminta on kuukauden päivät sitten muuttunut siinä mielessä, että uuden edustajan ei ole edustajana aloittaessaan välttämätöntä ostaa 999 euron hintaista tuotepakettia. Käytännössä pakettia kuitenkin suositellaan jokaiselle aloittavalle edustajalle erittäin voimakkaasti: uusi edustaja ei mm. saa "tiimin tukea" laisinkaan, jos ei hanki pakettia. Sama toimintakaava jatkuu edelleen, joskin "vapaaehtoisuuteen" perustuvana.

Samalla myös Moven uudet säännöt näyttäisivät vahvistavan senkin, että edustajan tekemästä 999 euron aloitusostoksesta hänen kaksi värvääjäänsä saavat 100 euron edestä Moven "creditejä". Omilla säännöillään Move tekee näin läpinäkyväksi sen, mitä on jo pitkään epäilty: edustaja käytännössä maksaa rahaa omalle ylälinjalleen kampanjapaketin valtavasta katteesta.

Vaikka ostoksen "pakollisuuden" poistaminen ehkä auttaa Movea toteuttamaan SSML:n erittäin minimaaliset vaatimukset, poliisi epäilee Move Networks Oy:ä myös markkinointirikoksesta. Ei missään nimessä ole selvää, että tämän rikoksen tunnusmerkit poliisin mielestä toteuttava toiminta on päättynyt.

SSML on nauttinut kohtalaisesta - joskin varsin perusteettomasta - hyvästä maineesta kuluttajien silmissä. Jäsenyydestä maksamansa rahan vastikkeeksi jäsen on näin saanut pientä kiiltoa kilpeensä sen vuoksi, että kuluttajat ovat luulleet jäseniltä edellytettävän jotakin konkreettista. Aivan erityisesti verkostomarkkinointiyrityksille jäsenyys on hyvä myyntipuheita pidettäessä - sekä värvätessä että verkostoa motivoitaessa. Samaan aikaan SSML:n ainoa tarkoitus on kuitenkin ajaa suora- ja verkostomarkkinoijien etuja - ja usein kuluttajien etujen ja oikeuksien kustannuksella, kuten on laita esimerkiksi suoramarkkinointia koskevan kiellon kohdalla.

Toivottavasti markkinointirikoksesta epäillyn yrityksen hyväksyminen kesken syyteharkinnan Suomen Suoramarkkinointiliiton jäseneksi avaa laajojen joukkojen silmät sille, mistä tämän rekisteröidyn yhdistyksen toiminnassa lopulta on kysymys - ja mistä ei.

4 kommenttia:

-SS- kirjoitti...

Eksyin tänne sivuille vahingossa, en tiedä mitään Move - nimisestä yhtiöstä, mutta muuten tuo teksti suoramarkkinoinnista oli asiaa. Suoramarkkinointiliiton jäsenyritysten häiriköinti kaikissa muodoissaan jatkuu edelleen, kaikkein kiivaimmat kellokkaat laitetaan kyllä "mustalle listalle" , mutta eihän koko suoramarkkinointi voisi edes toimia, jos häiriköinti lopetettaisiin kokonaan !

Kerron esimerkin: Yritykseemme soitti nuorehko nainen ennen joulua ja kysyi, haluaisimmeko osallistua jouluiseen mainoskampanjaan erääseen lehteen. Sanoin, etten voi nyt päättää, minulla on kädet täynnä työtä, sopisiko, että lähetätte tarjouksen sähköpostitse. Aikansa jankattuaan neiti uskoi ja lopetimme puhelun. Mitään ei kuulunut, vaan lasku tuli pari viikkoa ennen joulua. 70 euroa.

Reklamoin heti laskusta yritystä, otin todistajien nimet reklamaatioon siis lähdin 100%:n voimalla vastustamaan perusteetonta laskua.

Soittipa pikaisesti ko. yrityksen toimitusjohtaja, paikallinen yritysmaailman merkkimies, on mukana rotareissa lie missä, ja vakuutti, että näin on myyjä sanonut, ja ilmoitus on jo painossa. Sanoin, että ihan sama, onko painossa, en tilaa mitään suoraan puhelinsoiton mukaan. Vaadin aina kirjallisen tilausvahvistuksen. Ja piste. Aikansa jankattuaan alkoi herra hermostua ja ääni kohosi: "No eihän tällaisia pieniä summia nyt kukaan ole..."

Katkaisin herran marmatuksen alkuunsa ja totesin, että voinhan minäkin laittaa teille 50 000 euron tuotteet meidän listaltamme ja todeta, että ne nyt on jo tulossa, ei voi mitään. Kaikkihan voisivat alkaa tämän logiikan mukaan laskutella toisiltaan mitä huvittaa ! Kyse on siis periaatteesta, ei köyhyydestä.

Herran kohteliaisuus oli tipotiessään, oli hapan ja myönsi, että hän ei voi todistaa tilausta tapahtuneeksi. Totesi siihen sitten, että laitamme listaan pitkän punaisen viivan kohdallenne, ettemme sitten ensi vuonna kysele. Totesin heti perään, että mistäs sen sait päähäsi, mulkero, kyse on vain siitä, että kaupanteko on kahdenvälinen oikeustoimi, eikä hiljaista hyväksyntää voi käyttää hyväksi ainakaan näissä tapauksissa.

No, täytyy myöntää, että tämän tapauksen jälkeen en todellakaan halua edes kuulla ko. lehdestä, sen verran alkoi riipiä.

Yhtä kaikki, summa summarum: suoramarkkinoinnin asenne ihmistä kohtaan on epäkohtelias. Joudut fyysisen markkinoinnin kohteeksi silloin, kun se sinulle ei välttämättä sovi.

-SS-

Petteri_Haipola kirjoitti...

Suoramarkkinointi on kaiken kaikkiaan epämiellyttävä markkinoinnin muoto, kun asiakkaaseen otetaan yhteyttä puhelimitse tai henkilökohtaisesti. Kuluttaja ei ole valmistautunut tarkoin suunniteltuun mainospuheeseen. Markkinointi on aggressiivista ja suunnitelmallisen harhaanjohtavaa. Tämä koskee kaikkea suoramarkkinointia, ei vain verkostomarkkinointia, mikä on kaikkein törkeintä, sillä koko liikeidea perustuu ihmisten huijaamiseen.

Anonyymi kirjoitti...

Samat äijät jauhaa keskenään! HAHHAHAHA

Viemäriverkosto kirjoitti...

Tarkoitushakuisista erehdyttävistä markkinointikikkailusta tulisi päästä eroon. Esivallan tulisi asettaa kovemmat vastukset sellaisille lain hengen vastaisille toimille.

Ovelta ovelle suoramyyntiä tosielämästä:

Suoramarkkinoinnilla myytiin hevosenpaskaa markkinoinnilla "tähän taloon on aina ostettu". Talon omistaja ei ollut paikalla niin taloa pystyssä pitänyt osti säkillisen hevosen paskaa isäntäväelle. Tosiaan koskaaan ei taloon ollu paskaa ostettu.

toinen esim.
"Vaimosi lupasi ostaa" sanoi säilykekalakauppias ja sai pakkomyytyä nykyisen 100 euron edestä kalaa. Ei emäntä ollut edes puhunut minkään kauppiaaan kanssa.


Verkostomarkkinointia on yritetty myydä minulle ei-verkostomarkkinointina ja todistamalla väitettä piirtämällä pyramidin väärinpäin.

Piirroksenhan mukaan mun pitäisi tienata heti liittymällä eniten ja pyramidin huipun vähiten!
Sitähän tuo pyramidi tarkoittaa.

Tunsin kieltämättä sillä hetkellä tuonlaisen markkinoinnin olevan hevonsonnan myyntiäkin katalampaa petkutusta.