Edellisessä verkostomarkkinoinnin ”puolustuspuheessani” esitin, että verkostomarkkinointi tarjoaa erittäin harvoille mahdollisuuden ansaita edes varsin pieniä, toiminnan kulut hieman ylittäviä tuloja, eikä Suomesta näytä löytyvän ainoatakaan rehellisesti verkostomarkkinoinnilla rikastunutta.
Verkostomarkkinoijilla on tähän joskus tapana vastata, että heidän toiminnastaan saa paljon muutakin kuin vain rahaa – suorastaan niin paljon, että verkostoon kannattaa liittyä, vaikka rahaa ei koskaan saisikaan. Mutta mitä verkostomarkkinointi sitten oikein antaa?
- Ystävät – Verkostomarkkinointiin lähdetään yleensä mukaan ystävän, tuttavan tai sukulaisen välityksellä. Kuten missä tahansa työssä tai harrastuksessa, väistämättä toiminnassa tapaa uusia ihmisiä ja parhaassa tapauksessa ystävystyy heidän kanssaan. Tässä riski on se, etteivät ystävyyssuhteet ole oikeanlaisella perustalla: ”ylälinjan” ja ”alalinjan” välinen ystävyys voi perustua taloudellisen hyödyn tavoitteluun ja lopulta loppua surkealla tavalla, kun verkostotoiminta päättyy pettymykseen. Valitettavan usein verkostofirman toiminnan mukaan lähtevän kokemus on heijastunut monella tapaa myös vanhoihin ystävyyssuhteisiin, erityisesti jos vanhat kaverit ja tutut eivät ole olleet halukkaita lähtemään verkostotoimintaan mukaan.
- Taidot – Jos verkostomarkkinointiyrityksen toimintaan liittyy todellista kaupankäyntiä, kokemukset tuotteiden myynnistä voivat olla opettavaisia ja antaa pohjaa muullekin myyntityölle. Verkostomyynti tapahtuu toisaalta usein myyjän lähipiiriin ja voi olla hyvin toisenlaista kuin avoimelle yleisölle tarkoitettu kaupankäynti. Vuorostaan mikäli verkoston toiminta perustuu kuitenkin lähinnä värväämiseen, hankituilla hetkellisen ylipuhumisen taidoilla ei muussa liiketoiminnassa ole suoranaista hyötyä, vaikka joissakin tilanteissa niistä voi olla apuakin. Ihmissuhdetaitoja verkostomarkkinointi opettaa puolestaan siinä missä mikä tahansa kanssakäyminen tai harrastustoiminta, jossa toisten ihmisten kanssa ollaan tekemisissä.
- Koulutus – Verkostomarkkinoijat korostavat usein yritykseltään saaman koulutuksen ja tukimateriaalin keskeistä merkitystä sekä liiketoiminnassa että elämässä ylipäätään. Useimpien verkostomarkkinointiyritysten (poikkeuksetta maksulliset) ”koulutustilaisuudet” muistuttavat kuitenkin enemmän herätyskokouksia. Tarkoitus ei ole antaa niinkään oppia ja tarjota apuja varsinaiseen myyntityöhön – siis siihen, mistä verkostomarkkinoinnissa pitäisi olla kysymys – vaan motivoida edustajia toiminnan jatkamiseen. Koulutustilaisuuksissa painotetaan ja toistetaan positiivisen suhtautumisen, asenteen ja unelmien merkitystä sekä hehkutetaan verkostofirman tarjoamaa "helppoa" mahdollisuutta suuriin tuloihin. Siinä missä positiivinen asennoituminen pitkään jatkuvaan, selvästi tappiolliseen toimintaan voi olla mukana pysymisen edellytys, siitä ei liiemmin ole apua todellisessa liiketoiminnassa.
- Unelma – Lopulta tärkein asia, minkä verkostomarkkinointi lopulta siihen mukaan lähtevälle antaa, on mahdollisuus ”toteuttaa unelmansa” paremmasta toimeentulosta, ylellisyystavaroiden hankkimisesta, matkustelusta, rikastumisesta, töiden jättämisestä ja nopeasta eläkkeelle pääsemisestä. Näihin toiveisiin myös verkostoa esitellessä usein suoraan vedotaan. Kyse on lähinnä samanlaisesta toivosta kuin lottovoiton kohdalla – ja useimpien kohdalla mainittavien summien ansaitsemisen todennäköisyys onkin samaa luokkaa. Usein ihmiset kuitenkin liioittelevat omaa mahdollisuuttaan ”menestyä” hyvin samaan tapaan kuin lototessa: voiton todennäköisyyden mitättömyys on lähes käsittämättömissä ihmisjärjelle. Loton ja verkostomarkkinoinnin ero on kuitenkin siinä, että lotossa suoraan sanotaan, mikä palautusprosentti on, voiton todennäköisyyskin on suorassa suhteessa riveihin sijoitettuun rahamäärään, eikä ”menestys” synny lähinnä toisten mukaan houkuteltujen tappioista.
2 kommenttia:
Olipas kuivan teravä, neutraali ja siksi loistava teksti. Vai mitä VM-uskovaiset?
siis todellinen nanoterawuus oli taustalla tuossa läpässä. Kaveri on selkeästi keskustellut joidenkin hörhöjen kanssa.
Lähetä kommentti