Verkostomarkkinointiin kriittisesti suhtautuville hyvin usein väläytetään jonkinlaisena vasta-argumenttina se, että verkostomarkkinoinnilla kuitenkin voi ansaita ja ansaitaan suuria summia rahaa, mitä tahansa siitä muuten olisi mieltä.
Usein vieläpä todetaan, että joku tietty prosenttiosuus maailman, USA:n tai Suomen miljonääreistä on juuri verkostomiljonäärejä - joskus jopa väitetään, että verkostomarkkinointi tuottaa enemmän miljonäärejä kuin mikään muu liiketoiminnan ”muoto” tai ala. Tämä ”tieto” ei kuitenkaan perustu mihinkään luotettavaan lähteeseen vaan on verkostomarkkinoijien yleinen huhupuhe. Sen paikkansapitämättömyydestä voisi kuvitella jokaisen varmistuvan vain kuvittelemalla sitä, kuinka paljon miljonäärejä esimerkiksi IT-ala on tuottanut viimeisen vuosikymmenen aikana.
Verkostomiljonäärejä varmasti maailmassa on, mutta määrä ei ole mitenkään huikaiseva. Suomessa näitä onnistujia ei näytä olevan yhtäkään: vaikka verotustiedot ovat julkisia, yhdenkään suomalaisen verkostosta miljoonia edes vanhassa rahassa ansainneen olemassaolosta ei ole toistaiseksi mitään varmaa tietoa – ja selitykset tälle ovat olleet aina varsin kummallisia. Ainoalla todennäköisesti jopa miljoonia markkoja verkostomarkkinoinnilla ansainneella suomalaisella oli hänelläkin kuollessaan satojen tuhansien eurojen maksamattomat (vero)velat. Yhtä aikaa erilaisissa värväys- ja koulutustilaisuuksissa on varsinkin aiemmin esitetty jopa väärennettyjä tiliotteita omien tulojen korostamiseksi.
On totta, että laajenevien yritysten perustajat sekä ensimmäiset edustajat todennäköisesti pääsevät hetkellisesti jopa suurillekin tuloille, joskus myös Suomessa ja aivan erityisesti suurten puhallusten kohdalla. Pysyviä tuloja uuden verkoston aloittamisesta ja alkuun nopeasta leviämisestä harvoin kuitenkaan saavutetaan.
(Jos jollakin on luotettavaa tietoa yli 30 000 euroa vuodessa jostakin verkostosta edes joitakin vuosia tienanneesta henkilöstä, minuun voi ottaa yhteyttä - tarkistan väitteen verotiedoista tai kaupparekisteristä ja ilmoitan asiasta välittömästi tässä blogissa. En kerro nimeä, ainoastaan tulojen määrän ja verkostoyhtiön nimen.)
Verkostomarkkinoijien usein viljelemä ”kateuskortti” on hieman huterolla pohjalla: ainakin rahan vuoksi verkostomarkkinoijille niin kovin harvoin voi olla kateellinen. Kateus tosin voi olla osa motivaatiota lähteä mukaan. Jos ystävä tai naapuri esittelee, kuinka tulee tienaamaan verkostosta uskomattomia summia vähäisellä työllä, ei välttämättä halua jäädä toiseksi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti