keskiviikkona, helmikuuta 01, 2006

Väitös verkostomarkkinoinnista?

Melko hyvän kuvan monesta verkostomarkkinointiin liittyvästä naurettavuudesta saa keskustelupalstalla pari päivää sitten ilmestyneestä viestistä, jossa todetaan:

Suomen ensimmäinen suoramyyntiä ja verkostomarkkinointia käsittelevä väitöskirja julkaistaan 2.2.2006 Espoossa Tapiola-ryhmän pääkonttorissa, Revontulentie 7 klo: 17.30 [...]

18.00 ”Bisnesnaisia, puuhastelijoita, herätyssaarnaajia vai huijareita?” Verkostomarkkinoinnin ja suoramyynnin ristiriitainen julkisuuskuva. Väittelijä: Elina Oksanen KTM [...]

Eli mikäli olet kohdannut epäluuloa ja aliarvostusta tai joutunut selittelemään omaa laillista ja rehellistä työtäsi tai toivot tukea ja tietoa toimintaasi niin osallistu ihmeessä tilaisuuteen. LR on tukenut väitöskirjan tekoa ja kannustanut Elinaa sen tekemiseen.

Terveisin, JP

Kutsussa jää mainitsematta, että väittelijä Elina Oksanen on nähtävästi Suomen Suoramarkkinointiliiton (verkkosivujen mukaan tällä hetkellä äitiyslomalla oleva) markkinointipäällikkö. Oksanen ei siis suora- tai verkostomarkkinoi vaan peräti markkinoi suora- ja verkostomarkkinointia.

On tietysti ilahduttavaa, että jotkut voivat yhdistää työnsä ja akateemiset harrastuksensa näinkin hyvin. Mikäli "LR" viittaa verkostomarkkinointiyritys LR-internationaliin, tutkimuksen kohde vieläpä tukee tutkimuksen tekemistä!

Helsingin Kauppakorkeakoulun viikkotiedotteen mukaan väitöskirjan tarkka englanninkielinen otsikko on Businesswomen, Dabblers, Revivalits or Conmen? Representation of Selling and Sales People within Academic, Network Marketing Practitioner and Media Discourses. Tämän otsikkonsa perusteella väitöskirja ei tarjoa tutkimusta siitä, voiko verkostomarkkinointi ylipäätään lyödä leiville. Sen sijaan tutkimus käsittelee käsitystä kauppaajista eri keskusteluissa, joista yksi on verkostomarkkinoijat.

Vaikka en väitöskirjaan ole vielä ehtinyt perehtyä, juuri verkostomarkkinoijien kohdalla ounastelisin nollatutkimustuloksia. Kaipa kauppaamista täytyy rakastaa, jos siihen haluaa käyttää vapaa-aikansa - jopa usein maksaa siitä, että pääsee myymään!

En missään nimessä väitä, että tästä aiheesta tehty väitöskirja tai tämä nimenomainen väitöskirja on huono tai arvoton. Päinvastoin se voi olla hyväkin - lupaan tähän vielä palata. Mikä tässä sitten on hauskaa? Se, että väitöskirjan tekeminen jostakin toiminnasta nyt yhtäkkiä katsotaan sen oikeuttamiseksi. Kärjistäen: kyllä talousrikollisten julkisuuskuvastakin voi tehdä väitöskirjan. Tarkoittaako tämä, että talousrikollisuus on nyt tosi OK?

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Muistaakseni Talouselämässä tai Optiossa oli juttu tästä väitöskirjasta.

Väitöskirjan tekijä on tutkinut myyntityötä yleensä (oli sitten kaupparatsu, kaupan myyjä tai jopa verkostomarkkinoija) ja löytänyt 4 myyntihenkilötyyppiä. Eli tämä juttu ei siten liity mitenkään verkostomarkkinointiin, vaan myyjäluonteeseen.

Anonyymi kirjoitti...

Palasitko sinä tähän koskaan?

Anonyymi kirjoitti...

yksinkertaista mutta totta. Pitää ymm.että se on toimiala,erinlainen tapa verkostoitua jossa ekonomi-typppiset arviot ei päde, vaan jokainen yksityiskohta tapatuu ja koetaan henkilökohtaisesti. Palkkiot sen sijaan perustuu todenperäiseen markkinaarvoon ja ototteet ovat saman hintaisia tasolta,tasolle...mitä se ei ole pyramidi-myynntihuijaksessa, ja ovat lailla kiellettyjä!!... Verkostomakkinointi on laillista, siinä ero, jos viitsii paremmin syventyä

Anonyymi kirjoitti...

...Verkostomarkkinoinnissa kaikki perustuu kerrannaistuloon,niinkuin tämän sivuston pitäjäkin pitää yllä verkostoa( julkisia mainoksia),tuskin ilmaiseksi...vaan perustaa as.kuntaan. Samaa logiikkaa käytetään ja+ pisteytetään verkostomrkkinoinnin- myynninarvoa laskettaessa(myynti=tehty työ)...ja kuka asaitsee mitäki perustuu kuinka vankan organisaation perustaa...hyvät ihmiset,siinä ei ole mitään hämärää,...emme ilmesty kenenkään oven taa kutsumatta, sillä se on kiellettyä..