Internet on yhtäältä mahdollistanut erittäin nopeasti ja maantieteellisesti laajoille alueille leviävät, hieman uudenlaiset ketjukirjeet. Tyypillisimmin nämä ovat lopulta uusien pelaajien värväämiseen perustuvia ”nettikasinoita” tai ponzi-huijauksia.
Tarina on joka kerta sama. Ihmiset aloittavat jutussa, maksavat aloitusmaksunsa tai ”sijoituksensa”, saavat ehkä aluksi muutaman euron verran virtuaalirahaa tililleen, jotkut saavat jopa omansa pois, mutta suurin osa ei ehdi, kunnes yhtäkkiä koko sivusto häviää – joskus selitysten kanssa, joskus täysin ilman selityksiä, mutta joka tapauksessa rahat matkassaan.
Tahti on nopeaa: tällaisia viritelmiä syntyy ja häviää lähes joka päivä. Taustalla ovat usein samat henkilöt. (Jos näiden kehitystä haluaa seurata, MoneyMakerGroupin foorumi on varmasti parhaita paikkoja. Nimi tosin voi olla jokseenkin harhaanjohtava, sillä kovin monta menestystarinaa ei näkyvissä ole.)
Osallistuminen tällaisiin rahankeräyslaissa kiellettyihin ketjukirjeisiin rinnastettaviin pyramidipeleihin on Suomessa kiellettyä. Asiaan ei vaikuta lainkaan se, että yritys tai sen verkkosivut sijaitsevat toisaalla tai on rekisteröity toiseen maahan. Mikäli toiminnassa mukana oleva saa suoraan tai välillisesti maksun siitä, kun hän saa jonkun toisen maksamaan järjestelmään rahaan (tai liittymään ”alalinjaansa”), kysymys on pyramidipelistä.
Yleensä tällaisessa toiminnassa menettää vain rahansa, mutta mikäli suomalaiset osallistujat tulevat poliisin tietoon, seurauksena voi olla tutkinta ja oikeudenkäynti. Tuorein tällainen tapaus oli World Games Inc. (WGI), johon osallistuneet saivat sakkoja ja vankeusrangaistuksia Lahden käräjäoikeudessa elokuussa 2005.
Myös osittain tuotemyyntiin perustuva verkostomarkkinointi on nyt huomannut joitakin Internetin mukanaan tuomista mahdollisuuksista. Internet nimittäin mahdollistaa uusille firmoille liiketoiminnan aloittamisen miltei täysin ilman kustannuksia. Valmiita sivustopohjia on olemassa ja sivuston rakentaminen on helppoa, joten muutamassa tunnissa voi kuka tahansa hankkia minimaalisin kustannuksin oman ”nettikaupan”. (Hyvä esimerkki tästä on ”RaveStore”, jonka rakentamiseen meni tekijältä neljä tuntia eikä senttiäkään rahaa.)
Suomeen on perustettu peräti kaksi verkostomarkkinointifirmaa, joiden toiminta perustuu ”nettikauppaan”: Move Networks sekä Netfonet. Molemmat tarjoavat pienen valikoiman lähinnä ylihintaisia tai vähintäänkin tarpeettomia tuotteita, joiden ostamisesta syntyy edustajalle provisioita. Tärkeintä ei näissä kummassakaan kuitenkaan ole varsinainen kaupankäynti verkoston ulkopuolelle vaan uusien edustajien värvääminen ja alalinjan rakentaminen.
Movessa raha tulee lähinnä uusien edustajien maksamista 999 euron maksuista, Netfonetissa puolestaan alapuolella olevien kuukausittaisista ostoksista ja verkkokaupan ”vuokrasta”. Varsinainen nettikauppa on molemmissa sivuseikka: käytännössä ainoa tapa saada rahaa on hankkia alalinjaa, jonka ainoa tapa saada rahaa on edelleen hankkia lisää alalinjaa.
Kolmas ja merkittävin Internetin vaikutus verkostomarkkinoinnille on kuitenkin hyvin toisenlainen. Esimerkiksi edellä mainitut nettikaupat on jokaisen nähtävillä verkossa: kuka hyvänsä voi mennä sivuille ja nähdä, millaisia tuotteita on tarjolla, sekä vertailla hintoja. Aivan erityisesti siinä missä huijaukset leviävät netin välityksellä salamannopeasti, leviää myös niitä koskeva kriittinen tieto, mikäli sitä on tarjolla. Kuka tätä ei usko, näppäilköön googleen hakusanaksi esimerkiksi ”verkostomarkkinointi”, ”move networks oy” tai ”netfonet”. Kokeilkaa huviksenne!
Useimmat verkostomarkkinoinnista kiinnostuneet päätyvät lukemaan Petteri Haipolan tai Teemu Mäntysen kriittisiä kirjoituksia – kenties myös tätä blogia – ja keskustelupalstoja. Eräskin kirjoittaja aivan vasta esitti minulle, että netin keskustelupalsta ei ole uskottava paikka esittää kritiikkiä verkostomarkkinoinnista.
Miten niin ei ole? Verkostomarkkinointia koskevien keskustelupalstojen osoitteet tulevat jokaisessa google-haussa aivan alkupäässä, joten palstoilla on huomattavasti enemmän näkyvyyttä kuin vaikkapa tieteellisellä aikakauslehdellä – joskin niissä verkostomarkkinoinnista ei pahemmin kirjoitetakaan. Kaiken lisäksi kyseessä on avoin keskustelufoorumi, johon kuka tahansa voi vastata ja osoittaa, kuinka verkostoa kritisoiva on väärässä. Jos vastauksia ei tule tai ne eivät ole järin vakuuttavia, tämä antaa jo sinänsä aihetta epäillä, että kritiikki on ollut onnistunutta; joskin tietysti jokainen teksti täytyy arvioida omalla järjellä.
Esimerkiksi juuri em. Move Networksin ja Netfonetin edustajia on kehotettu jättämään netin keskustelupalstat lukematta tai olemaan osallistumatta keskusteluun. Tekosyynä on usein käytetty sitä, että netissä viljellään runsaasti virheellistä tietoa tai kateellisten panettelua. Mutta eikö ole edustajien älykkyyden aliarvioimista esittää, etteivät he osaa ajatella omilla aivoillaan ja arvioida itse, mikä lopulta pitää paikkansa ja mikä ei? Miksi ihmeessä ihmiset suostuvat ajattelemaan, että varmasti kaikkein puolueellisimman tahon – nimittäin sen oman ”ylälinjan” tai ”sponsorin” tai yrityksen johdon – tiedonannot olisivat niitä objektiivisimpia ja totuudenmukaisimpia?
2 kommenttia:
Mutta missä täällä on tietoa siitä "kanta-asiakas" kortista ? Sen ympärillehän tämä koko homma perustuu, ajatellaan "5 vuoden kuluttua" - tämä kyseinen etukortti on levinnyt koko eurooppaan, Suomi, on vain aloitus maa. Kanta asiakkaita on noin 50 miljoonaa, liikkeitä jotka kuuluvat kanta-asiakas järjestelmään noin 20 000 kpl, kenties plussa kortit ja s-etukortit on yhdistyneet tähän, s2e korttiin. Ja kyseinen kortti toimii sirun ansiosta naapuri kioskissasi ja saat creditejä ostamastasi maidosta. LISÄÄ ASIAA TÄSTÄ KORTISTA ! 3kk kortti vasta ollut olemassa.
Joo-o, itse eilettäin jouduin tämän uhriksi... Tänään jonkinsortin lukkoonlyömispäivä. Pitää jotenkin viksusti ilmoittaa, että ei kiitos ja repiä allekirjotukset.
Lähetä kommentti