tiistaina, maaliskuuta 07, 2006

Suuret puhallukset

Suuri puhallus -tyypin verkostoissa jokaiselle edustajalle luvataan suuria rahoja tuotemyynnistä ”sitten kun toiminta lähtee toden teolla käyntiin”. Verkostoon levitetään huhuja hienoista yhteistyöhankkeista, joidenkin jo saamista valtavista tuloista, mahtavista tulevaisuudennäkymistä, laajenemisesta ulkomaille. Todellisuudessa ainoa tapa saada rahaa on uusien edustajien värvääminen – ja tämän useimmat mukaan liittyneet ymmärtävät joko heti tai vähän ajan päästä.

Tyypillisiä suurten puhallusten piirteitä ovat isot aloitus- tai muut maksut (tai ”ostokset”), valtavan suuret ja yleensä täysin katteettomiksi paljastuvat lupaukset, pyramidin nopea kasvu ja lopulta vielä vauhdikkaampi romahdus, kun värvättävät loppuvat tai toiminnan uskomattomuus tulee aivan ilmeiseksi. Toiminta jatkuu täsmälleen niin kauan kuin jossakin vielä on ihmisiä, joita saadaan värvättyä maksajiksi, ellei oikeusjärjestelmä ehdi puuttumaan toimintaan ensin. Useat innolla aloittaneet edustajat lopettavat tappiollisen toimintansa jo aiemmin.

Uusia edustajia värvätessä esitetään mitä ihmeellisempiä tarinoita ja lupauksia. Verkostossa on mukana milloin poliisi, milloin mikäkin virkamies; joskus toimintaan liittyy arvostettu yritys tai pankki, toisinaan taas yrityksen johdossa on pitkän uran suurissa yhtiöissä tehnyt henkilö. Vaikka esimerkiksi varsinaista tuotekauppaa ei ”vielä” ole käytykään tuotteiden tai palveluiden valtaosan ollessa vasta ”tulossa”, tarinoiden mukaan monet ovat jo suorastaan rikastuneet toiminnalla (ja ehkä perustajat ovatkin). Värvätessä luvataan suuria ja pitkäaikaisia tuloja muutaman kuukauden aktiivisen toiminnan jälkeen, ja sikäli kuin mitään tuloja tulee, ne muodostuvat suurimmaksi osaksi uusien edustajien suorittamista maksuista saadusta provisiosta tai palkkiosta.

Yleensä jokainen näistä kertomuksista osoittautuu täysin perättömäksi ja sekä liiketoiminnan tulevaisuutta että ansaintamahdollisuuksia koskevat lupaukset lopulta katteettomaksi. Asioiden toteutuminen viivästyy eikä lopputulos lainkaan vastaa sitä kuvaa, mikä verkostolle on annettu. Samalla kun edelliset lupaukset alkavat osoittautua katteettomiksi, verkoston uskon säilyttämiseksi luvataan lisää ja parempaa. Toimintaan liittyy myös jatkuva ”koulutus”: yleensä maksulliset tilaisuudet, joissa verkostossa mukana olevien uskoa pyritään kaikin keinoin pitämään yllä. Koulutustilaisuudet tarjoavat verkoston omistajille ja tilaisuuksien järjestäjille mahdollisuuden rahastaa verkostoa vielä entistäkin enemmän.

Koska lupaukset leviävät verkostossa puheina ja juttuina – jolloin niistä ei useinkaan jää kirjallisia todisteita – mahdollisesti markkinointirikokseen tai jopa petokseen syyllistynyttä edustajaa on usein hyvin hankala saada niistä kiinni, itse yrityksestä puhumattakaan.

Tällaisessa verkostossa on yleensä perimmiltään kyseessä käytännön pyramidipeli, jolle lupaukset ja/tai tuotekauppa tarjoavat kulissit – sekä yritystä, värväystä että yksittäistä jäsentä tai edustajaa varten. (Järjestelmä voi toki täyttää lain vaatimukset, eikä sitä välttämättä koskaan tutkita tai tuomita pyramidipelinä.)

Vaikka edustaja ymmärtää, mistä on kysymys, hän usein oikeuttaa toimintansa myös itselleen näillä kulisseilla – uskottelee myös itselleen, että kyseessä on ”liiketoiminta”, ei rahastus. Osalle edustajista on selvää, että toiminnassa on kyse ”alalinjan” rahastamisesta; osa uskoo voimakkaammin suuriin lupauksiin. Ilman (usein suurelta osin näennäistä) tuotekauppaa tai tulevaisuudenlupauksia olisi yleensä aivan ilmeistä, että kyseessä on ketjukirjemäinen rahankeräys, ja tällainen verkosto voi tulla tuomituksi rahankeräyslaissa kiellettyihin ketjukirjeisiin rinnastettavana laittomana pyramidipelinä.

Esimerkkejä suuri puhallus –tyypin verkostosta ovat Suomessakin jo jonkin verran. Seven Nox –niminen verkosto peri edustajilta suuria aloitusmaksuja ja lupasi myytäväksi kilpailukykyisiä sähkösopimuksia sekä kännykkäliittymiä, mutta kovin toisin kävi. Sevenin ”edeltäjä” Nature’s Own (nimellä More For You) myös peri edustajiltaan suurehkoja osallistumismaksuja maksuna aloituspaketista, kunnes iso osa sen edustajista siirtyi Seveniin; Nature’s palasi verkostona nykyisellä nimellään Nature’s of Scandinavia.

Samoin ACN Finlandin reilusti yli kymmenestä tuhannesta suomalaisesta edustajasta suuri osa ei koskaan tienannut useiden satojen eurojen lisenssimaksuaan takaisin. Suomalaisia on ollut mukana myös ”osakkeiden” ostamiseen perustuneessa norjalaisessa The Five Percent Company -viritelmässä (T5PC). Tällä hetkellä verkostomaailman suurimpia näkymiä on esittänyt suomalainen Move Networks Oy, jonka kohtalo ja esitettyjen lupausten toteutuminen jäävät nähtäväksi.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Entä MOVE?

"Vaikka esimerkiksi varsinaista tuotekauppaa ei ”vielä” ole käytykään tuotteiden tai palveluiden ollessa vasta ”tulossa”, tarinoiden mukaan monet ovat jo suorastaan rikastuneet toiminnalla (ja ehkä perustajat ovatkin)."

MOVEn tapauksessa: Kun MOVE aloitti toukokuussa 2005, tuotteita/palveluita olivat 999€ kampanjatuotepaketti, 99€ businesskit, Kolumbus GSM-liittymät, Kainuun Energia (Graninge). "Tulossa" oli öljy-yhtiö ja neuvottelut Elisan ADSL-liittymistä. Varsin pian kuvioihin tuli huhuja MOVESTOREsta. Näitä siis käytettiin lyhkärissä, tai siis ei olisi saanut kertoa lyhkärissä mutta silti ne kerrottiin. Kerrottiin myös että nämä "tulossa" olevat on epävirallista tietoa.

Silti palveluita oli heti ja asiakkaitakin ruvettiin tekemään heti samalla kun värvättiin. Kampanjatuotepakettikin oli "tulossa". Ensimmäisiä MOVE-salkkuja saatiin odottaa kesäkuun loppuvaiheille, Eventin (23.7.) alla alkoivat vasta polkupyörätoimitukset toimimaan. Myös provisioiden maksu saatiin kunnolla kuntoon vasta Eventin jälkeen.

Yhtään huhua kenenkään rikastumisesta ei ollut ennen Eventtiä liikenteessä. Spekulointia oli siitä milläköhän tasolla parhaat edustajat olivat. Manu Rekola ilmoitti ennen Eventtiä viimeisen BPS:n alla että hän on Team Trainer.
Se oli ainoa "huhu" menestymisestä.

Eventillä kaverit olivatkin sitten jo Executiveja, O.A. oli ensimmäinen Diamond Exe.

Onko MOVE sitten suuri puhallus?
Jaa'a, päätä itse:
http://verkostomarkkinointi.blogspot.com/2006/03/moven-aloitusostos-ennen-ja-nyt.html

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000003&conference=4500000000000561&posting=22000000014671478