tiistaina, helmikuuta 19, 2008

Agel syyniin

Yksi uusimmista Suomeen rantautuneista verkostomarkkinointifirmoista, Agel, on noussut kiivaan keskustelun kohteeksi. Erään kirjoittajan saaman sähköpostin mukaan Sisäasiainministeriön poliisiosasto on ottanut toiminnan tarkkailun alle.

Agelin toimintassa on epäilyksiä herättäviä piirteitä. Hyvin samantapaisen järjestelmän toimeenpanosta langetettiin miltei vuosi sitten tuomiot verkostomarkkinointiyhtiö Move Networksin perustajille. (Juttu odottaa käsittelyään hovioikeudessa.)

Agel kauppaa lisäravinteita, jotka on pääsääntöisesti pakattu 21 gramman geelipusseihin. Verkostomarkkinoinnille tyypilliseen tapaan geeleistä esitetään nettisivuilla varsin suureellisia väitteitä. Englanninkielisellä yrityksen nettisivulla todetaan - tietysti pienessä alaviitteessä - ettei millekään väitteille ole terveysviranomaisten vahvistusta.

Esimerkiksi FIT-niminen, laihduttavilla vaikutuksillaan mainostettu ravinnelisäpussi sisältää ainoana "vaikuttavana aineena" hydroksysitrushappoa (hydroxycitric acid, HCA). Näyttöä aineen laihduttavasta tai ruoansulatusta nopeuttavasta vaikutuksesta ei kliinisistä tutkimuksista ole saatu. Muiden pussukoiden väitetty "toiminta" näyttää perustuvan lähinnä "eksoottisten hedelmien" ihmeellisiin vaikutuksiin.

Yhden 21 gramman pussin hinnaksi tulee pari euroa. Tähän lisätään vielä toimituskustannukset, jotka verkostomarkkinoinnissa tulevat aina kalliiksi: jokainen tuote-erä toimitetaan yksitellen postin tai kuriiripalvelun välityksellä.

Agelin järjestelmä on melko yksinkertainen. Verkoston tasojen osanottajien määrää ei ole rajattu: suoraan kunkin osallistujan alapuolella voi olla vaikka kuinka monta jäsentä. Palkkiota saa Agelin sääntöjen mukaan 10 % heikomman jalan liikevaihdosta. Tämä tarkoittaa tietysti aivan parhaimmassakin tapauksessa korkeintaan 5 % palkkioita alapuolella olevasta verkostosta.

Agelin palkkakatto on 25 000 dollaria kuussa. Palkkakaton saavuttaminen edellyttää vähintään yli 2000 hengen alalinjan rakentamista. Koska verkosto ei käytännössä ole koskaan tasapainossa ja edustajien on jokaisen oltava aktiivisia (eli tehtävä kuukausittaiset ostoksensa), palkkakaton saavuttamiseksi alalinjaan pitää saada mukaan arviolta 6000 henkeä.

Agelin alalinjaprovisioita kerääväksi edustajaksi pääseminen edellyttää 1000 dollarin pakkauksen ostamista. Paketti sisältää yrityksen esitteitä sekä 16 kappaletta 30 pussukan laatikkoa.

Paketin myynyt värvääjä saa kaupasta 200 dollaria. Provisioiden saaminen edellyttää (tiettävästi) 130 dollarin hintaisen paketin ostamista joka kuukausi. Agelissa on siis sekä aloitus- että aktivointiostos.

Muutama asia Agelin järjestelmässä viittaa pyramidipeliin:
  1. Tuotteiden hinnan voi hyvällä syyllä sanoa olevan korkea. Juuri vastaavia "eksoottisten hedelmien" aineksia ei varmaankaan ole myynnissä, mutta esimerkiksi appelsiinimehu ei maksa 100 euroa / litra.
  2. Agelin tuotteita aivan ilmeisesti ei ole lainkaan tarkoitus myydä ulkopuolisille vaan ne ostetaan ja tilataan suoraan itselle. Jälkimmäisestä käytetään nimitystä "autoshipment": rahat menevät ja tavara tulee automaattitilauksella. Verkoston toiminta keskittyy värväämiseen.
  3. Kalliiden aloitus- ja aktivointipakettien ostamisesta nousee runsas provisio ylälinjalle; tämä viittaa siihen, että näillä kaupoilla tehdään suurta voittoa.
Pyramidipelissä mukaan liittyvän on tehtävä jokin suoritus yleensä suoraan toiminnan pyörittäjälle; tämän suorituksen tehtyään uusi jäsen saa oikeuden tuloihin, jotka syntyvät uusien jäsenten liittyessä mukaan ja maksaessa vastaavanlaisia maksuja. Pyramidipeliä ei koskaan esitellä pyramidipelinä, vaan tulojen väitetään aina tulevan sijoitustoiminnasta tai tuotteiden ja palveluiden kaupasta.

Esimerkiksi Moven tapauksessa käräjäoikeus katsoi 1000 euron hintaisten aloituspakettien kaupan olleen laitonta pyramidipeliä. Vaikka paketti sisälsi täysin konkreettisia tuotteita, myyntihinnan katsottiin ylittävän roimasti tuotteiden markkina-arvon. Tällöin osa maksetusta hinnasta on katsottavissa vastikkeettomaksi suoritukseksi. "Vastikkeena" tälle suoritukselle on saanut oikeuden osuuteen muiden toimintaan liittyvien maksamista vastaavista maksuista.

Agelin tiimoilta käydyissä keskusteluissa on jo kuultu tyypilliset vastaväitteet. On esitetty, että mikään laki ei kiellä myynnistä tehtävää voittoa tai provision maksamista. Tämä ei aivan pidä paikkaansa. Myyntikatteen aikaansaamista ei toki missään kielletä. Mikäli käytännössä kaupan kohteena on osittainkin oikeus saada tuottoja siitä, kun toiset tekevät vastaavanlaisen ostoksen, toiminta voi olla rahankeräyslaissa kiellettyä.

Usein todetaan, että esimerkiksi vaatekaupassa katteet ovat suuria. Näin monesti onkin, mutta vaatteen ostaminen ei oikeuta palkkioihin, kun joku toinen ostaa saman vaatteen. Lisäksi rikoslaissa on yhäkin sekä petoksen että kiskonnan kieltävät säädökset.

Toinen tyypillinen vastaväite on, että toiminta on "hyväksytty ulkomailla" eikä sitä voida tuomita Suomessa. Kuitenkin mikäli rikos on tehty Suomessa, siihen sovelletaan Suomen lakia. Esimerkiksi WGI-pyramidi oli toimeenpantu aivan muualla kuin Suomessa; silti siitä ansioita saaneiden edustajien joukko tuomittiin rahankeräysrikkomuksesta.

Agelin sanotaan myös olevan Yhdysvaltain suoramarkkinointiliitto DHA:n jäsen. Erilaisten markkinointijärjestöjen jäsenyys ei toiminnan luonteesta paljon kerro. Esimerkiksi Move hyväksyttiin Suomen suoramarkkinointiliiton (nyk. ASML) jäseneksi, kun yrityksen toimintaa koskeva rahankeräys- ja markkinointirikosepäily oli tuomiohin johtaneessa syyteharkinnassa.

Näillä perusteilla Agelia ei siis voida sulkea epäilyjen ulkopuolelle. Aika näyttää, kuinka jutussa käy - jäämme tarkkailemaan.

sunnuntaina, helmikuuta 17, 2008

Amway ja uskonto

Uskonto liittyy verkostomarkkinointiin erityisesti kahdella tavalla. Ensinnäkin verkostomarkkinoijien toiminnassa on usein nähty uskonlahkon piirteitä: karismaattisia johtajia, lähes uskomatonta tosiasioiden kieltämisen taitoa ja sosiaalista eristäytyneisyyttä. Toiseksi uskontoa käytetään verkostomarkkinoinnin motivaatiopuheissa, koulutuksessa ja levittämisessä usein häikäilemättömästi hyväksi.

Hyvän esimerkin tästä jälkimmäisestä tavasta, uskonnon käyttämisestä hyväksi verkostomarkkinoinnista, antaa Amwayn yhden laajimmalle levinneen koulutusjärjestelmän, ”Yagerin” toiminta. Yager-järjestelmän perustajan ja vetäjän Dexter Yagerin vaimon, Birdie Yagerin puheet eräässä Amwayn kokouksessa ovat jo pitkään olleet katsottavina netissä. Birdie Yager kertoo puheessaan, kuinka hän on saanut suoraan Jumalalta uuden luvun lisättäväksi Apostolien tekoihin, siis yhteen Raamatun kirjoista.

Jokainen saa vetää omat johtopäätöksensä videosta ja Birdien esittämistä väitteistä itse. Tässä muutamia Birdien toteamuksia suomennoksineen:
”Ettekö tiedä, että hän [Jumala] pani kokoon tämän bisneksen? ”

"Don't you know this business was put together by Him?"

”Me emme rakenna tätä bisnestä tullaksemme rikkaiksi. Me rakennamme tätä bisnestä koska Jumala käski meidän rakentaa, ja hän tekee meidät rikkaiksi. Koska hän tekee niin kaikille, jotka tottelevat häntä. Niin hän kertoi meille tekevänsä. Se on yksi asioista, jotka hän kertoi meille tekevänsä, jos me teemme, mitä hän käskee meidän tehdä. Joten hän tekee sen.”

"We're not building this business to get rich. We are building this business because God told us to and he's making us rich. Because he does that with everyone who obeys him. That's what he told us he would do. That's one of the things he told us he would do if we did what he told us to do. So he's doing it."

”Tiedättekö, että Amway-bisneksen kautta Jumala on perustamassa liittoaan tämän maan päälle? Teidän kauttanne? Tiedättekö, kuinka hän sen tekee? Hän kertoi Abrahamille, että hänen liittonsa... että hän perustaisi liittonsa tämän maan päälle... tietääkö kukaan? Vaurauden kautta. Kuinka moni tiesi tämän?”

"Do you know that through the Amway business that God is establishing his covenant on this earth? Through you? Do you know how he's doing that? He told Abraham that his covenant... that he would establish his covenant on this earth through... does anybody know? Wealth. How many knew that?"

”No eikö tämä anna teille lisää motivaatiota tehdä hommia viitenä-kuutena iltana viikossa, kun kuulette Herralta, että se mitä teette on hyvä? Ja suoraan hänen suunsa sanomana, että on upeaa, että te teette mitä teette? Ja hän kertoo, että hän on vieläpä laittanut tiedät siihen sponsorisuhteeseen, jossa olette?”

"Now doesn't it give you more motivation to get out there five and six nights a week after hearing from the Lord what you are doing is okay? And it's right from him from his mouth saying it's wonderful for you to be doing what you're doing? And telling you he's even placed you in the sponsorship you're in?"
Näiden Jumalan kanssa perin läheisissä tekemisissä olevien Yagereiden alalinjassa on myös osa Suomessa vaikuttavista Amway-verkostomarkkinoijista.

sunnuntaina, helmikuuta 10, 2008

Onko Wincapita huijaus?

Ponzi-huijaus on kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraavanlainen. Joku perustaa järjestelmän, joka "sijoittaa" ihmisten rahoja erittäin "tuottavasti". Usein saa vielä rahaa siitäkin, kun on saanut jonkun toisen "sijoittamaan tuottavasti" ja ehkä edelleen näiden mukaan saamien "sijoitusten tuotoista".

Todellisuudessa (ainakin suurin osa) Ponzi-huijaukseen "tuotoista" tulee suoraan uusien mukaan liittyvien maksamista maksuista tai ”sijoituksista”. Järjestelmä on olemassa ja "tuottoja" maksetaan niin kauan kuin uusia ihmisiä saadaan mukaan sijoittamaan. Useimmiten huijauksen alkuvaiheessa tuotot maksetaan varsin säntillisesti. Tämä saa ihmiset luottamaan toimintaan ja sijoittamaan tuottonsa uudestaan sekä - mikä tärkeintä - värväämään muita mukaan "rikastumaan".

Toiminta voi jatkua niin pitkään kuin uusien ja vanhojen jäsenten (uudelleen)sijoittamien panosten määrä on suurempi kuin vanhoille jäsenille "ulos" maksetut tuotot. Tiettävästi parhaat Ponzi-huijaukset ovat pyörineet jopa kymmeniä vuosia.

Ponzi-huijauksen toimeenpaneminen ja edistäminen Suomessa voi tulla tuomituksi rahankeräyslain pyramidipelit kieltävän säädöksen nojalla rahankeräysrikoksena. Edelleen mikäli toiminnan edistämisellä, esimerkiksi värväämisellä, on tavoiteltu taloudellista hyötyä, kyseessä voi olla petos.

Wincapitan voi tällä hetkellä nähdä osoittavan ponzin viimeisten aikojen tai vähintäänkin ongelmatilanteiden oireita: järjestelmänmuutoksia, väitettyjä rahojen kotiutuksen epäselvyyksiä sekä jäsenten keskinäisen viestinnän hankaloittamista esimerkiksi klubin oman keskustelupalstan sulkemisen muodossa. Sisäministeriö esitti epäilyksensä tämänkaltaisesta pyramidipelimäisestä huijauksesta jo syyskuussa; Wincapitan toiminta on Keskusrikospoliisin alustavassa selvityksessä.

Mutta onko Wincapita ponzi? Toistaiseksi tämän tietävät varmuudella ainoastaan järjestelmän pyörittäjät. Muutama asia kuitenkin puhuu sekä ponzi-ajatuksesta vastaan että sen puolesta. Jokainen arvioikoon näitä seikkoja itse.

Vastaan: Wincapita ei ole ponzi
  1. Tuotot ovat mahdollisia - Sijoitustoiminnassa tuotoille ei ole mitään ylärajaa. Suuretkin tuotot ovat aina mahdollisia. Suuriin tuotto-odotuksiin liittyy kuitenkin aina vastaavasti suuri riski, ja riskeillä on tapana realisoitua. Wincapitassa puhutaan jopa 400 % vuosituotoissa. Pitkällä aikavälillä tällaisia tuottoja ei käytännössä ole mahdollista saada, mutta on tietysti mahdollista, että tavalla tai toisella klubi saa tällä hetkellä aikaan suuria tuloksia.
  2. Signaalijärjestelmässä on oikeaa tietoa - Wincapitan tuottojen väitetään perustuvan valuuttatreidaukseen, joka tapahtuu "Wishforex"-järjestelmällä jollakin valuutta-alustalla. Treidauksen ajankohdat sanelee erityinen "signaalijärjestelmä". Tämä ei näytä olevan mitään täyttä bluffia, vaan systeemin antamat tiedot perustuvat oikeisiin valuuttakursseihin. Myös voitollisten positioiden on nähty olevan auki, joten ajatus valuuttatreidauksesta ei ole kokonaisuudessaan huijausta. Tietysti eri asia on, minkälainen summa ja minkälaisella "vivulla" mihinkin avattuun positioon on tosiasiassa sijoitettu. Kukaan tuskin tarkkailee kauppoja jatkuvasti, ja tarvittaessa järjestelmään on näin mahdollista ”syöttää” sisään näkymään erityisesti lyhytaikaisia kauppoja, joita tosiasiallisesti ei ole tapahtunut.
Puolesta: Wincapita on ponzi
  1. Taustatahojen piilottelu - Wincapita on rekisteröity Panamaan nimellä Worlwide Investment Company Corp. Panaman yritysrekisterin tietojen mukaan yrityksen johtajat ja taustahenkilöt ovat nimeltään Ana Valenzuela Miranda, Juanita Rodriquez Reyna sekä Maria Esther Cherigo Gonzalez. Yrityksen perustaminen ulkomaille ei sinänsä ole mikään ihmeellinen asia. Wincapitan kohdalla on kuitenkin pidetty huolta siitä, että kukaan ei saisi tietää, ketkä klubia tosiasiassa pyörittävät. Tämän jo sinänsä pitäisi antaa aihetta epäilyyn. Mitään taustahenkilöiden yhteystietoja ei ole saatavilla.
  2. Rikolliset taustat ja velat - MTV3:n 45 minuuttia -ohjelman tietojen mukaan yhdellä Wincapitan taustahenkilöllä on noin 140 000 euron maksamattomat velat ulosotossa. Suurin osa veloista on syntynyt taustahenkilön saaman talousrikostuomion yhteydessä. Klubin pyörittäjä on talousrikollinen. Edelleen velkojen joukossa väitetään olevan jopa sairaalamaksuja. Miksi tällaisia asioita ei voi hoitaa, jos puhtaat jauhot on pussissa?
  3. Nimenmuutokset ja järjestelmän muuttuminen - Ponzi-huijauksille ja erilaisille pyramidiviritelmille on tyypillistä, että sekä nimeä että "konseptia" muutetaan aina aika ajoin. Jos jokin järjestelmä paljastuu huijaukseksi tai ajautuu tutkintaan, toimintaa jatketaan uudella nimellä. Wincapitan taustakin on pitkä: samat tahot ovat pyörittäneet Giiclub-nimistä veikkausjärjestelmää. Muuttaessaan nimensä Winclubista Wincapitaksi klubi muutti myös sääntöjään, ja nyt taustayhteisöä ollaan yhtäkkiä muuttamassa panamalaiseksin "säätiöksin". Koska osallistujilla ei käytännössä ole mitään oikeuksia - paitsi tehdä rikosilmoitus poliisille - järjestelmää voidaan muutella miten huvittaa, myös osallistujien etujen vastaisesti.
  4. Nettisivujen omituisuudet - Wincapitan nettisivut vaikuttavat varsin epäammattimaisilta. Wincapitan tietokanta oli myös pitkään täysin suojaamattomana netissä niin, että kuka tahansa kykeni kopioimaan tai tuhoamaan osallistujien tietoja. On merkillistä, jos uskomattoman nerokkaan signaalijärjestelmän laatineet ja koodanneet tahot eivät osaa hoitaa edes tällaisia yksinkertaisia asioita.
  5. Forex-huijausten yleisyys - Maailmassa on tällä hetkellä käynnissä todennäköisesti satoja "menestyksekkääseen valuuttakauppaan" perustuvia huijauksia, joista monet ovat paljastuneet lähes puhtaiksi ponzeiksi. Yhden tällaisen, Suomessakin levinneen järjestelmän, FXClubin, kerrotaan nyt kaatuneen.
  6. Tuottojen suuruus - Wincapitan jäsenet puhuvat melko avoimesti odottavansa yleensä noin 400 % vuosituottoa sijoittamalleen rahalle. Ilmeisesti tällaisia tuottoja (tietysti "riskillä") on lupailtu myös värväystoiminnassa. Tällaiset tuotot ovat sinänsä täysin mahdollisia, mutta vähänkin pidemmällä aikavälillä käytännössä täysin mahdottomia. Signaalijärjestelmän taustoista ei ole saatavilla mitään tietoa. On kuitenkin selvää, että kukaan ei keksi sellaista ohjelmaa, joka tuottaisi tasaista tahtia tällaisia suuria tuottoja. Kuten kukaan muukaan markkinoilla toimiva, Wincapita ei voi saada mistään mitään sellaisia ihmeellisiä "signaaleita", jotka eivät ole muiden osapuolien käytettävissä.
  7. Tuottojen mahdottomuus pitkässä juoksussa - Kuvitellaan, että Wincapitassa on 10 000 osallistujaa, joista jokainen on sijoittanut 5000 euroa. Klubin kassa on näin 50 000 000 euroa. 400 % vuosituotolla viiden vuoden päästä summan pitäisi olla jo 156 250 000 000 euroa, eli reilut 156 miljardia. Seuraavana vuonna rahaa pitäisikin olla jo lähemmäs triljoona euroa. Osallistujat eivät tunnu tajuavan, että tämä ei ole pelkästään naurettavaa liioittelua: jotta kaikille osallistujille voitaisiin kasvattaa ajatellunkaltaiset tuotot kunkin esim. 5000 euron alkupääomalle, klubin kassan täytyy kasvaa tätä vauhtia, ensin miljardeihin, sitten triljooniin. Oikeasti.
  8. Sijoitustoiminnan luvanvaraisuus - Klubin jäsenen oli aiemmin mukaan liittyessään ostettava lisenssi FxTrader Signals -ohjelmistoon, ja vastineeksi jäsen saa tämän lisenssin osuuden Wincapitan sijoitustoiminnan tuotosta. Toiminta on hyvin lähellä rahasto- tai arvo-osuuksien kauppaa, joka on puolestaan Rahoitustarkastuksen valvomaa, luvanvaraista toimintaa. Mitään tällaisia lupia klubilla tai värväävillä osallistujilla ei ole.
  9. Värvääminen - Wincapitan osallistujille luvataan tuottoa heidän värväämiensä osallistujien saamista tuotoista. Keskeisin kysymys Wincapitan kohdalla on tämä: miksi ihmeessä siihen haalitaan lisää väkeä mukaan? Jos tuotot ovat noin suuria, jo pieni, vaikkapa 100 000 euron pääoma tuottaa muutamassa vuodessa miljoonia ja taas miljoonia. Jos halutaan tehdä määrältään suurempia tuottoja nyt, ulkopuolista pääomaa on saatavilla muualtakin kuin kiertämällä keräämässä pennosia joka mökistä. Jos järjestelmä olisi toimiva, sijoitustoimintaan olisi verrattain helppoa saada rahoitusta suurilta rahoittajilta - ja vieläpä edullisemmin ehdoin. Wincapita oli suljettuna uusilta jäseniltä ainoastaan pari kuukautta pyramidipeliepäilyjen tultua julkisiksi. Sen jälkeen uusi värväysaalto alkoi entistä voimakkaampana. Miksi näin on, jos tuottojen maksaminen ei perustu siihen, että uutta rahaa saadaan sisälle?
Lisää aiheesta:
Wincapita mediassa
Wincapita ja pyramidipelit